
Вицепремиерът и министър на транспорта в оставка Гроздан Караджов реагира остро на критиките на „Продължаваме промяната – Демократична България“ /ПП–ДБ/ относно провеждания конкурс за обществена пътническа железопътна услуга. В обширна публикация във Facebook той обвини коалицията, че атакува собствените си решения, заложени в Националния план за възстановяване и устойчивост /НПВУ/.
Караджов подчертава, че реформата за либерализация на пътническите железопътни услуги не е негово политическо или административно решение, а задължение, прието от кабинета „Кирил Петков“ през 2022 г. и одобрено от Европейската комисия. Според него конкурсът е пряко обвързан с ключов етап в Плана, от който зависи финансирането за новите влакове.
Министърът посочва, че ПП–ДБ сами са записали в Плана изискването за открита, конкурентна процедура, разделена на лотове, за да се отвори пазарът и да се избегне национален монопол. По думите му отхвърлянето на този модел би означавало връщане към система, която десетилетия е произвеждала „грохнали влакове и разпадаща се инфраструктура“.
Относно обвиненията за „наборно лицензирани фирми“ Караджов подчертава, че лицензите се издават по европейски правила и не изискват предходен опит, стига да са покрити всички критерии за безопасност и финансова стабилност. Той посочи и „любопитния факт“, че една от лицензите е била издадена именно по време на правителство, подкрепено от ПП–ДБ.
Караджов категорично отхвърля твърденията за манипулиране или предрешаване на конкурса, като уточнява, че процедурата е публична, многократно обсъждана с експерти и под постоянен мониторинг на Европейската комисия. Според него обвиненията от страна на ПП–ДБ са или резултат от „пълна некомпетентност“, или съзнателни политически внушения в условията на предизборна кампания.
Министърът подчертава, че България е длъжна да подпише договорите по процедурата до края на годината, както е заложено в Плана за възстановяване и устойчивост. Според него прекратяване на конкурса, каквото ПП–ДБ предлагат, би означавало риск от загуба на над 600 милиона евро за нов подвижен състав и дори задължение държавата да възстанови вече платени аванси.
Караджов обвинява своите опоненти, че след като са заложили реформата, години наред не са направили нищо, за да я изпълнят, а днес се дистанцират от последиците. Той определя критиките им като „бягство от политическа отговорност“ и настоява, че изпълнява точно ангажиментите, които държавата е поела пред Европейския съюз.
Присъединете се към нашия Телеграм
Нови правила за електрическите тротинетки: регистрация до 1 юли 2026 г.?

