София–Бургас с частен влак? Много шум, нито една реална линия!

Въпросът вече не е „дали“, а защо още не

0
710
Влак
Влак. Снимка: Искра.бг

През август 2024 г. гръмко беше обявено, че пловдивската транспортно-строителна група ПИМК ще пусне първия частен пътнически влак до края на годината. Предвиждаше се той да се движи по линията между София и Бургас. През октомври беше тестван първият частен пътнически влак у нас, но пробното пътуване бе между гара Тодор Каблешков и Пазарджик, като влакът достигна скорост от 130 км/ч. Резултатите от него не бяха оповестени. Осем месеца по-късно обаче няма информация какво се случва с намеренията на компанията за линията между София и Бургас и дали въобще те ще бъдат реализирани.

Освен „ПИМК Рейл Експрес“, лиценз за железопътен пътнически превоз в България имат и други частни компании. Например, „Ивкони Експрес“, свързана с автобусния превозвач „Юнион Ивкони“, получи лиценз през февруари 2025 г. Компанията предвижда да оперира по направленията София – Варна и София – Бургас, като стартирането на услугата е планирано за началото на активния туристически сезон през 2025 г. Към момента няма обявени конкретни дати.

Защо все още чакаме частните влакове?

Отворете която и да е карта на Европа. Погледнете железопътната мрежа. После си задайте един прост въпрос: защо в България все още няма нито един частен пътнически влак, който реално се движи? Говори се. Пише се. Декларира се. Обещава се. А реалността е една: частни пътнически влакове в България – няма.

И това не е само въпрос на изостанала инфраструктура или сложни регулации. Това е въпрос на воля. Политическа. Икономическа. Дори морална.

Докато в Западна Европа частните оператори отдавна са алтернатива на държавните превозвачи – с по-добро обслужване, точни разписания и конкуренция в името на пътника – у нас все още влакът е символ на чакане. И на държавен монопол.

Къде е държавата?

Къде са институциите, които трябва да създадат равни условия за конкуренция? Защо се бавят процедурите? Защо все още чакаме реална либерализация, след като на хартия тя е факт?

Къде е Европа?

Защо европейският натиск за отваряне на железопътния пазар приключва на Дунав мост? Как така в Унгария и Румъния частни влакове се движат от години, а у нас – винаги „до края на годината“?

Мълчанието вече не е извинение. Въпросът вече не е „дали“, а защо още не. И кой има полза да не се случва?

Присъединете се към нашия Телеграм

Без паника! Няма да се вдигат изискванията за пенсиониране

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук