Китайският собственик на TikTok, ByteDance, е подписал обвързващи споразумения с американски и глобални инвеститори за управление на бизнеса си в Америка, съобщи шефът на TikTok пред служителите в четвъртък. Половината от съвместното предприятие ще бъде собственост на група инвеститори, включително Oracle, Silver Lake и инвестиционната фирма MGX от Емирствата, според меморандум, изпратен от главния изпълнителен директор Шу Зи Чу. Сделката, която трябва да бъде финализирана на 22 януари, ще сложи край на дългогодишните усилия на Вашингтон да принуди ByteDance да продаде американските си операции поради опасения за националната сигурност.
Това е в съответствие със споразумение, разкрито през септември, когато президентът на САЩ Доналд Тръмп забави прилагането на закон, който би забранил приложението, освен ако не бъде продадено. В меморандума TikTok заяви, че сделката ще даде възможност на „над 170 милиона американци да продължат да откриват свят на безкрайни възможности като част от жизненоважна глобална общност“.
Съгласно споразумението, ByteDance ще запази 19,9% от бизнеса, докато Oracle, Silver Lake и базираната в Абу Даби MGX ще държат по 15%. Според бележката, други 30,1% ще бъдат държани от филиали на съществуващи инвеститори на ByteDance.
Белият дом преди това заяви, че Oracle, съоснована от поддръжника на Тръмп Лари Елисън, ще лицензира алгоритъма за препоръки на TikTok като част от сделката.
Сделката идва след серия от забавяния. През април 2024 г., по време на администрацията на президента Джо Байдън, Конгресът на САЩ прие закон за забрана на приложението поради опасения за националната сигурност, освен ако не бъде продадено. Законът трябваше да влезе в сила на 20 януари 2025 г., но беше отлаган многократно от Тръмп, докато администрацията му изработи сделка за прехвърляне на собствеността.
През септември Тръмп заяви, че е разговарял по телефона с китайския президент Си Дзинпин, който според него е дал зелена светлина за сделката. Бъдещето на платформата остана неясно след срещата на лидерите лице в лице през октомври. Съдбата на приложението беше помрачена от продължаващото напрежение между двете държави по отношение на търговията и други въпроси.
„TikTok се превърна в разменна монета в по-широките отношения между САЩ и Китай“, каза Алвин Грейлин, преподавател в Масачузетския технологичен институт.
„С неотдавнашното смекчаване на напрежението, одобрението на Пекин за структурата и лицензирането на алгоритми сега изглежда по-малко като капитулация и по-скоро като калибрирана деескалация, позволявайки на двете столици да претендират за победа у дома.“
Белият дом насочи „BBC“ към TikTok, когато беше потърсен за коментар. Oracle и Silver Lake отказаха коментар. BBC се свърза с MGX за коментар.
Сделката предизвика критики от демократа в Сената Рон Уайдън от Орегон, който заяви, че тя няма да направи „нищо, за да защити поверителността на американските потребители“. Съгласно условията, алгоритъмът за препоръки на TikTok ще бъде преобучен върху данни от американски потребители, за да се гарантира, че емисиите са свободни от външна манипулация.
„Не е ясно дали това дори ще постави алгоритъма на TikTok в по-безопасни ръце“, каза сенатор Уайдън. Той се противопостави на закона от 2024 г. и беше сред американските законодатели, които лобираха за удължаване на крайния срок за TikTok през януари в опит да дадат на Конгреса повече време за смекчаване на заплахите от Китай.
Някои потребители също изразиха предпазливост относно перспективата за нови инвеститори. Собственичката на малък бизнес Тифани Чианчи, която има над 300 000 последователи и близо 4 милиона харесвания на платформата, каза, че се надява, че входящите инвеститори ще запазят същото потребителско изживяване за предприемачи като нея.
„Надявам се, че собствениците на малък бизнес са защитени“, каза г-жа Чианчи.
TikTok заяви, че повече от седем милиона малки предприятия предлагат своите продукти и услуги в TikTok в САЩ.
„Запазвам си преценката дали сме запазили приложението за тези малки предприятия“, добави тя.
Чианчи каза, че е избрала TikTok за промоция, защото платформата предлага споделяне на печалбата при условия, които са по-благоприятни от тези, които предлагат конкуренти като Meta. През последната година тя е била активна в организирането на протести във Вашингтон и в TikTok, насочени към спасяването на приложението.
Присъединете се към нашия Телеграм
Увеличиха присъдата на Рангел Бизюрев за убийството в Цалапица

