Скандалът с подкупите в ИААА: нулева толерантност или прикрита криза?

Ръководството и експерти спорят за корупционните практики след случая „Роби Уилямс“

0
22
Акция на ИААА
Акция на ИААА. Снимка: Министерство на транспорта и съобщенията

Скандалът с взетите подкупи от шофьори, превозващи техника за концерта на Роби Уилямс, продължава да предизвиква обществени реакции и остри коментари. Случаят бе обсъден в сутрешния блок на „NOVA“, където ръководството на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и експерти коментираха практиките и отговорността за корупцията.

Слав Монов: „Нулева толерантност към корупцията“, но дали е така?

Изпълнителният директор на ИААА Слав Монов уточни, че сигналът е получен в петък следобед от МВР, а задържането е станало през уикенда:

„Акцията беше успешна и светкавична. Работихме изключително добре с органите на реда. В нашата агенция сме обявили нулева толерантност към корупцията. Това са стари, наследени практики, с които ще се борим до изкореняването им.“

Припомняме, че служителите, уличени в схемата, са били поставени на ключова контролна точка – входа на София. По този повод Монов изтъкна, и че подобни практики трябва да бъдат изцяло прекратени.

Въпросът за прикриване на случая

На въпрос дали е имало опит за укриване на информация, Монов отговори: „Не, нямаше опит да се скрие случилото се. Информацията беше споделена след като се проведоха необходимите действия и разследване. Това, което стана, е грешка на наши служители, но не и опит за прикриване.“

Експертни позиции и критики

Йоана Лалова от Европейски транспортен клъстер заяви, че без натиска на британското посолство случаят вероятно е щял да остане неразгласен:

„Това са наследени корупционни практики. Ако не беше намесата на британската страна, може би нямаше да говорим за тях и днес.“

Александър Иванов също отправи критика към ръководството, като описа демонстративно поведение на директор Монов по време на техен предишен разговор:

„Смятаме, че ако имахме диалог с работодателят, това нямаше да се случи. Последният ми разговор с работодател, при който влезнах, беше господин Монов – да разговарям с него, че получаваме сигнали, че има проблеми в ИААА. Той си вдигна краката на масата най-демонстративно на бюрото, под носа ми, сложи си слушалките в ушите и се облегна на стола и започна, да си гледа телефона. Аз станах и излязох.“

Иванов смята, че ръководството е бездействало по случая с екипа на Роби Уилямс и добави, че в колите на служителите има камери, които правят записи и вътре в автомобила и извън него. Той каза още, че един от задържаните служители е бил пенсиониран, след което е възстановен на работа с конкурс. Но поясни още, че въпросните конкурси се провеждат по съмнителен начин.

Иванов заяви, че синдикатът е в стачна готовност. Той покани Монов на разговори относно исканията на служителите. И посочи, че са сигнализирани Инспекцията за труда за много нарушения в Агенцията.

Перспективата напред

Според Монов агенцията вече разполага с технически средства за контрол, включително видеозаписи от автомобили, които ще бъдат анализирани. Той увери, че всеки сигнал ще бъде подаван незабавно към органите на реда, за да не се допуска повторение на подобни случаи.

Присъединете се към нашия Телеграм

„Да, България“ предлага боди-камери за инспекторите на ИААА

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук