
Когато Швейцария започва строителството на Готардския базисен тунел през 1999 г., малцина вярват, че проект с такава мащабност – 57,1 км под Алпите, с високи екологични и инженерни изисквания – може да завърши в срок. Но през 2016 г., 17 години по-късно, светът вижда най-дългия железопътен тунел, построен в една от най-трудните геоложки зони в Европа, завършен по план, без изоставане и с минимални корекции в бюджета.
В същото време, в България, на около 30 км от столицата, един тунел от едва 6,8 км край Вакарел вече се превръща в хроничен случай на закъснение и неясно финансиране. Проектът, започнат през 2021 г. като част от отсечката Елин Пелин – Костенец, трябваше да е символ на модернизацията на жп връзката между София и Бургас. Но реалността е друга.
Финансиране не достига, рисковете се множат
Сумата от 780 млн. лв., предвидена за цялата отсечка, се оказва недостатъчна. Само тунелът край Вакарел се очаква да погълне голяма част от тези средства. Причините: инфлация, неочаквани геоложки условия, проблеми със свлачища и подземни води, а също – лоша комуникация между институциите и изпълнителите.
„Целият е на вълни и се движи“ – така бе описано състоянието на съоръжението в публикация на Mediapool. Изпълнителите искат допълнителни средства, без които строителството може да спре. Но решението не идва, нито от правителството, нито от бенефициента НКЖИ.
Сравнение, което боде очите
| Показател | Тунел Готард (Швейцария) | Тунел Вакарел (България) |
|---|---|---|
| Дължина | 57,1 км | 6,8 км |
| Начало на строеж | 1999 г. | 2021 г. |
| Завършване (планирано) | 2016 г. – по график | 2027 г. – под риск |
| Цена (приблизително) | 11,5 млрд. евро | ~400 млн. евро |
| Цена на км | ~201 млн. €/км | ~29 млн. €/км |
Швейцария пробива Алпите с точност, докато България потъва в собствения си хълм край Вакарел. И това не е само технически, а системен провал – от визията до надзора.
Въпросът не е в парите, а в подхода
Швейцария успя, защото планира, следва, отчита. България отново върви към провал – не заради липсата на пари, а заради липсата на последователно управление, визия и политическа воля.
Ако не бъдат намерени допълнителни средства и не се променят условията по договорите, тунелът край Вакарел рискува да се превърне в поредното национално недостроено съоръжение, останало в графата „недовършени обещания“.
Един тунел показва как Европа се свързва. Друг – как България отново изостава. И не – този път не е защото „там са по-богати“, а защото там могат. А тук – не искат достатъчно.
Присъединете се към нашия Телеграм
Златишкият тунел „Кашана“: 40 години изолация под Стара планина




