България от години се хвали, че е сред страните с най-евтини горива в Европа. И не без причина – литър бензин у нас струва около 2,30–2,35 лева, докато в Германия или Франция цената отдавна е над 3,20 лв. Това обаче може скоро да се промени.
През последната седмица темата за продажбата на рафинерията в Бургас от „Лукойл“ буквално взриви новинарския поток. А с нея и тревогата на хората: ще поскъпне ли горивото – и няма ли това да удари отново по цените на храните?
Горивото – невидимата съставка в цената на хляба и млякото
Много хора не си дават сметка, че горивата са един от най-важните елементи в ценообразуването. Всеки хляб, кисело мляко или буркан мед са пътували километри, преди да стигнат до магазина. Ако цената на дизела скочи, това веднага оскъпява транспорта, а оттам и крайната цена на стоката.
Не е за първи път. В последните години сме виждали как дори покачване от 20–30 стотинки на литър е достатъчно, за да започнат търговците да вдигат цените „по веригата“. И всеки път сметката пак излиза на гърба на обикновения купувач.
Сравнение с Европа: евтини горива, но вече не и евтини стоки
По данни на GlobalPetrolPrices.com, средната цена на бензин A95 у нас е около 2,33 лв., а дизелът – 2,31 лв. За сравнение, във Франция и Германия литърът надхвърля 1,60 евро (над 3,10 лв.). Тоест – България наистина е сред страните с най-достъпно гориво в ЕС.
И все пак, парадоксът е очевиден: докато горивото е по-евтино, цените на храните у нас вече не са толкова „балкански“. В социалните мрежи често се появяват снимки на една и съща стока – например олио или сирене – продавана в Германия и в България на почти еднаква, а понякога дори по-висока цена у нас.
Ако горивото поскъпне с 30 стотинки – какво следва?
Подобно увеличение би повишило и общата инфлация с между 0,5 и 1 пункт, според икономисти, тъй като горивата влияят върху всички останали цени.
Ако след продажбата на рафинерията в Бургас горивата поскъпнат с около 30 стотинки на литър, както прогнозират някои анализатори, това би било увеличение от около 13%. За човек, който зарежда 50-литров резервоар, това са 15 лева повече при всяко пълнене.
Звучи малко? Не и за транспорта на хиляди тонове стоки всеки ден. Ако една транспортна фирма похарчи дори 5% повече за гориво, тя няма да го поеме сама – ще го добави към цената на доставката. Производителят ще вдигне цената към търговеца, търговецът – към клиента. Резултатът е познат: по-скъпи храни и услуги.
Има ли опасност България да изпревари Европа по цени?
Звучи абсурдно, но не е невъзможно. В момента страната ни има най-ниските цени на горива в ЕС – но това е и последната „въздушна възглавница“, която задържа останалите цени. Ако и той изчезне, ефектът ще се усети бързо.
Според Novinite.com, дори покачване от няколко процента вече води до видима разлика в хранителните продукти. При увеличение от 10–12%, каквото би донесло поскъпване на горивата с 30 ст., България може реално да изпревари някои страни от ЕС по цени на основни храни – поне временно.
Какво може да направи държавата?
Тук идва ролята на институциите. Ако се стигне до промяна в собствеността на рафинерията, държавата трябва да осигури прозрачност – кой ще поеме контрола, какви ще са условията, и най-важното – да не се позволи монополно диктуване на цените.
В противен случай, ситуацията може да се окаже класическа: частен интерес срещу обществен резултат. А резултатът, както винаги, ще е на касата в магазина.
Финал: евтиното гориво е последната спирачка на инфлацията
Днес България все още е страната с евтини горива. Но утре това може да се промени.
А ако цената на бензина тръгне нагоре, не само пътуванията ще станат по-скъпи – всичко ще стане по-скъпо: от хляба до билетите за автобус.
И тогава въпросът няма да е „колко струва литър бензин“, а „как стигнахме дотук, че храните в България да са по-скъпи от тези в Германия“.
Присъединете се към нашия Телеграм





