От 18 юли 2025 г. ТОЛ камерите в България започват официално да налагат глоби за движение в аварийната лента на магистралите – 1000 лв. и отнемане на шофьорската книжка за 3 месеца при първо нарушение, а при повторно – 4000 лв. и 6 месеца без книжка.
Нарушения – тревожна статистика
На 11 юли бяха регистрирани 68 нарушения само на АМ „Тракия“. През уикенда регистрираните нарушители са 400. Според данни на МВР, през първата половина на 2025 г. жертвите на пътя са 148, което е драстично намаление спрямо предишни години (например 2020 г. са загинали 468 души). Важно е обаче да се отбележи, че този спад не се дължи само на гласовете от камерите за аварийна лента, а и на по-широк контрол – проверки за алкохол, скорост, неправилни и рискови изпреварвания.
Достатъчно ли е само това?
- По-добър контрол е равен на редуциране на нарушенията – Близо 400 случая на движение в аварийна лента за един уикенд означава, че глобите действат като възпиращо средство.
- Цялостна картина – Намаляването на броя на загиналите е обнадеждаващо, но трябва да се анализират данните конкретно за смъртност, свързана с аварийната лента.
- Комплексен подход – Наред с камерите, подобряват се инфраструктурата, информационните кампании и се правят полицейски проверки за скорост, алкохол и наркотични вещества.
Какво показва практиката в ЕС?
От анализи на европейски експерти става ясно, че понижаването на скоростта с едва 1 км/час може да спаси повече от 1300 живота на година в Европейския съюз, а стриктният контрол на алкохола – до 5600 живота. Това подкрепя тезата, че повече камери и по-строги глоби имат реално въздействие.
Обобщение
Според специалисти глобите от ТОЛ камерите ще имат ефект върху поведението на водачите и това вероятно ще доведе до по-малко рискови ситуации. Същевременно спадът в смъртността говори, че усилията на властите дават резултат, но това е комбинация от мерки – не само камерите, но и контролът за скорост, алкохол, инфраструктурни инвестиции. Чрез стабилна система от глоби, превантивни кампании и технологичен контрол, България може да постигне още по-значително намаление на трагедиите по пътищата.
Присъединете се към нашия Телеграм
Какви рискове крие спирането в аварийната лента на магистралата?



