От 15 октомври в България официално започна работа новата система за претегляне в движение (Weigh In Motion, WIM), която измерва теглото на превозните средства чрез вградени в асфалта сензори – без да се спира трафикът. Експерти напомнят, че при неправомерно издаден електронен фиш за превишено осово натоварване, глобата може да бъде отменена, а разходите за адвокатски хонорар – възстановени.
Как работи системата WIM
Системата използва интегрирани сензори в пътната настилка, които засичат натоварването на всяка ос в реално време. Данните се предават автоматично към контролните органи, които могат да издадат електронен фиш при установено нарушение.
Според юристи, макар технологията да е модерна, техническите неточности не са изключение – възможни са грешки, свързани с некоректна калибрация, дефектни сензори, загуба на GPS сигнал, интернет прекъсвания или влиянието на пътни фактори като влажност и износване.
Правото на обжалване и защита
От Адвокатска кантора „Любомир Петров“ подчертават пред „Фокус“, че при установени неточности или процесуални нарушения, електронният фиш може да бъде успешно обжалван.
„Нерядко се срещат пропуски в процедурата по издаване, връчване или определяне на административното наказание. В случай на отмяна, държавата дължи и възстановяване на адвокатските разноски“, уточняват от кантората.
Технологичен напредък с нужда от човешки контрол
Новата система за претегляне в движение има за цел да ограничи претоварените превозни средства, които увреждат пътищата и застрашават безопасността. Но юристи и превозвачи напомнят, че автоматизираните решения изискват стриктен технически контрол и гаранции за коректност, за да се избегнат неправомерни санкции.
Присъединете се към нашия Телеграм
ВИП регистрационни номера за избрани? Депутат пита МВР за скрити табели в „Пътна полиция“ в София


