Реформи в образованието? МОН обсъжда промени в учебните програми

Министър Вълчев за бъдещето на образованието: Широка основа от знания е ключът към професиите на утрешния ден

0
181
Ученически стоки
Ученически стоки. Снимка: Pixabay

„В свят, все по-силно доминиран от технологиите, парадоксално, необходимостта от широка основа от базови знания става все по-осезаема.“

Това подчерта министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на среща с директори и учители от математически и природо-математически гимназии. Срещата, проведена в НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“, беше посветена на обсъждане на мерки за насърчаване на изучаването на математика и природни науки – ключови области за бъдещите професии.

Министър Вълчев отбеляза, че съществуващата система на образование е „свръхамбициозна откъм профилирана подготовка“. Това води до демотивация на учениците със средни когнитивни способности, особено в области като химия и физика, където учебният материал е тежък, а часовете – ограничени.

В отговор на тези предизвикателства, Министерството на образованието и науката /МОН/ обмисля редица промени. Те включват:

– Преструктуриране на учебните програми: Целта е да се намали амбицията на профилираната подготовка и да се отдели повече време за затвърждаване на знанията, упражнения и дълбоко учене.
– Въвеждане на хибридни профили: Идеята е да се даде възможност за разширено изучаване на определени предмети /например математика или природни науки/ в рамките на основния профил на гимназията.
– Превръщане на математически и природо-математически гимназии в специализирани училища: Това ще позволи на учениците, приети след 4. клас, да продължат обучението си в съответната област до завършване на гимназиалния етап. Училищата ще запазят правото си на прием и след 7. клас, както и на разкриване на допълнителни паралелки, при необходимост.

Министър Вълчев акцентира върху ключовата роля на математиката и природните науки за бъдещите професии. Математиката развива умения като логическо мислене, абстрактна интелигентност, дисциплина на мисленето и концентрация – качества, които са от съществено значение за успеха в 21 век.

„Трябва да пренастроим образователната система към интересите на обществото и към подготовката на кадри за сфери, които ще спомогнат за икономическо развитие на страната ни“, подчерта министърът.

В дискусията участваха заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, директорът на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ в МОН Евгения Костадинова, представители на академичната общност, експерти от МОН, преподаватели и училищни ръководители. Това подчертава ангажираността на МОН да работи в партньорство с всички заинтересовани страни за развитието на образователната система и за подготовката на младите хора за предизвикателствата на бъдещето.

Промените, които МОН предвижда, са насочени към създаването на по-гъвкава и адаптивна образователна система, която да отговаря на нуждите на съвременния свят. Акцентът върху широката основа от знания, особено в областта на математиката и природните науки, е ключов за подготовката на младите хора за успешна професионална реализация и за осигуряване на устойчиво икономическо развитие на страната. Бъдещето на образованието е в ръцете на тези, които разбират важността на тази концепция.

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Българско училище в Дубай съхранява националните традиции и култура

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук