„Детето не е обект само на образователната система, колкото и да искаме да натоварим образованието с това“, заяви психологът Младен Владимиров в ефира на „bTV“.
„Някак си, детето щом проходи и му минат коликите и зъбките, да го дадем на държавата и да го вземем след абитуриентския бал, за да го прехвърлим в университет. Това не става“, подчерта експертът.
Изказването му идва на фона на серия инциденти с агресия между ученици, които предизвикаха обществен дебат за отговорността на институциите и родителите. По думите на Владимиров, обществото се намира в криза на доверието към институциите.
„Улицата иска да определя присъдите. Ние от стълбите вече решаваме какво ще се случи в съдебната зала. Ние нямаме доверие в институциите“, каза той.
Психологът добави, че българите често вярват, че правораздавателната система може да бъде надхитрена, което обезсмисля чувството за справедливост.
„Не трябва да говорим постоянно за смъртно наказание, а за неизбежното наказание, което ще има по-голям превантивен ефект“, посочи експертът.
Новото поколение и невъзможността да отлагат
Според Владимиров днешните деца искат всичко „тук и сега“, без да умеят да отлагат удоволствието.
„Откъде да са научили мирно решаване на спорове и конфликти. Виждаме, че възрастните не го можем“, каза той.
Според Владимиров не може навсякъде да се сложи полиция, а трябва да се работи върху вътрешните регулации.
„Оправяме инфраструктурата и хардуера, а не опознаваме софтуера на съвременното дете Ако постоянно променяме средата – екстериорно и интериорно – а не си даваме сметка какво се случва в детето, това програмира усещане за липса на наказание. За това, че в този свят всяка коза е за свой крак. Ето от това ме е страх“, каза Владимиров.
Причините за агресия и какво могат да направят родителите
„Често причините, поради които едно дете извършва социално неприемливо поведение, е или за търсене на внимание, за забавление, от скука, заради обида или за власт. Когато децата останат без контрол, те трябва да си набавят с нещо високия адреналин“, обясни психологът.
Той препоръча родителите да прекарват поне час дневно с децата си, дори без разговор.
„Дори да си мълчат, детето ще се научи, че родителят е достъпен и присъстващ и когато има нужда, ще седне да говори с него“, заключи Владимиров.
Присъединете се към нашия Телеграм
Агресия в бургаско училище: ученичка напръска съученичка с лютив спрей

