Промени при винетките! Ето какво се предлага

Промени в Наредбата за таксуването за преминаване по платената републиканска пътна мрежа са публикувани за обществено обсъждане

0
203
АМ "Тракия"
АМ "Тракия". Снимка: АПИ, Архив

За превозни средства до 3,5 тона да може да се закупува електронна винетка с валидност 24 часа от началния час на активиране. Това предвижда проект на постановление на Министерския съвет за промени в Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории ППС на база време и изминато разстояние. Проектът е публикуван за обществено обсъждане на Портала за обществени консултации и на сайта на МРРБ.

В случай на преминаване по платената републиканска пътна мрежа без електронна винетка, минималната дължима такса ще бъде равна на цената на еднодневната винетка, вместо на уикенд винетката, както е сега.

Предлага се въвеждането на екологичен компонент – такса за външни разходи, свързани с емисиите на CO₂ от тежкотоварни автомобили и автобуси над 3,5 тона, които плащат тол такси на база изминато разстояние. Така размерът на таксите ще се определя не само от техническите характеристики на пътя, дължината на маршрута, категорията на превозното средство, броя на осите, максималната допустима маса и екологичната категория EURO, но и от класа и специфичните емисии CO₂ на превозното средство.

Това диференциране е в съответствие с Директива (ЕС) 2022/362 на Европейския парламент и на Съвета от 24 февруари 2022 г., чиито изисквания вече са въведени в националното законодателство чрез промените в Закона за пътищата. Целта е чрез финансови стимули да се насърчи използването на по-екологични превозни средства, а по-замърсяващите – да плащат по-високи такси, по принципа „Замърсителят плаща“.

Предвидени са пет класа емисии CO₂:

  • клас 4 – тежки превозни средства с ниски емисии;

  • клас 5 – превозни средства с нулеви емисии.

Класификацията към клас 2 или 3 ще се преразглежда на всеки шест години след първата регистрация на превозното средство.

Според проекта приходите от компонентите за емисии CO₂ ще се инвестират в:

  • нисковъглероден транспорт;

  • подобряване на пътната инфраструктура;

  • климатични и екологични мерки;

  • стимули за превозвачи и юридически лица;

  • социална справедливост и преход;

  • интелигентни системи за управление на трафика.

Промените целят хармонизиране на Наредбата с последните изменения в Закона за пътищата и с изискванията на Директива (ЕС) 2022/362.

Присъединете се към нашия Телеграм

След месеци закани: КЗК вдига ръце пред скъпотията?

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук