Глобалните продажби на смартчасовници са намалели за първи път, сочат нови данни, които до голяма степен се дължат на резкия спад в популярността на лидера на пазара, Apple, цитира „Би Би Си“.
Компанията за пазарни проучвания Counterpoint твърди, че през 2024 г. са доставени 7% по–малко устройства в сравнение с година по–рано. Продажбите на Apple Watch са намалели с 19% през този период, съобщава Counterpoint. Той обвинява за спада липсата на нови функции в най–новите устройства на Apple и факта, че слуховете за модел от висок клас Ultra 3 никога не се материализират.
„Най–големият двигател на спада е Северна Америка, където липсата на Ultra 3 и минималните подобрения на характеристиките в гамата S10 накараха потребителите да задържат покупките си“, каза старши анализаторът на Counterpoint Anshika Jain.
Apple също беше ударена от забрани за продажби и внос в САЩ в края на 2023 г. и началото на 2024 г. заради оспорван патент за следене на нивата на кислород в кръвта, което според г–жа Джайн също е допринесло за по–ниските продажби през първата половина на 2024 г. Тя запазва 22% пазарен дял през последните три месеца на 2024 г., в сравнение с 25% година по–рано.
„Преминахме през период, в който смартчасовникът се превърна от нова и вълнуваща джаджа в нещо, което сега се стабилизира – наборът от функции не се променя много драматично година след година“, казва Лео Геби, главен анализатор в CCS Insight.
Въпреки общия спад, миналата година имаше огромен ръст в продажбите на китайски смартчасовници от марки като Xiaomi, Huawei и Imoo. Продажбите в Китай също са нараснали от 19% на 25% през годината от последното тримесечие на 2023 г.
Това е първият път, когато компанията регистрира повече продажби на смартчасовници, отколкото в Индия или Северна Америка, според Counterpoint.
Китайските производители също изглежда се възползват от друга тенденция – нарастващата популярност на смартчасовниците за деца, единственият сегмент на пазара, който ще нарасне през 2024 г.
Imoo, известен в Китай като „Малкият гений“, се специализира в детски смартчасовници и отбеляза 22% ръст на доставките.
„Сегментът на умните часовници на децата набира популярност, тъй като родителите са загрижени за безопасността на децата си и искат да следят и да останат постоянно свързани с децата си“, каза Балбир Сингх от Counterpoint.
Но Imoo беше засенчен от 135% увеличение на доставките от базираната в Пекин технологична компания Xiaomi. Неговите Smart Band тракери за активност се продават за част от цената на конкурентите, произведени от Apple и Samsung.
„Виждаме големите играчи в областта на потребителската електроника като Apple и Samsung да се стремят към по–висок марж и да не участват в ценова война“, каза Геби.
„Xiaomi свърши наистина добра работа в продажбата на устройства, особено в региони като Южна и Източна Европа, където тази по–голяма достъпност има тенденция да резонира много по–силно с клиентите.“
Друг голям принос за глобалния спад на продажбите е Индия, която е спаднала от 30% на 23%. Той каза, че това се дължи отчасти на „балона“ в ултра–евтините устройства на индийските производители, който сега се е спукал.
„Прочетохме и видяхме много оплаквания относно качеството на устройствата, като хората са недоволни от тях“, каза той.
„За тези компании имаше усещане, че от този момент нататък те ще бъдат по–добре обслужвани, като може би произвеждат и продават продукти с малко по–дълъг живот.“
Counterpoint казва, че очаква малко възстановяване на световния пазар с „едноцифрен процентен растеж през 2025 г.“
Той прогнозира, че ръстът в продажбите ще бъде продиктуван от нарастващото приемане на AI функции и по–голям акцент върху предоставянето на по–широк спектър от здравни данни.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Европа има план за предотвратяване на недостига на лекарства с повече производство


