Почивка – но къде? За румънските туристи отговорът на този въпрос вече над десетилетие клони трайно в една посока: Гърция. Макар България да е по-близка, по-достъпна и исторически предпочитана, от 2013 година насам търсенията в Google категорично показват друго – румънците търсят и избират южната ни съседка за лятната си ваканция.
Промяната: 2013 – годината, в която Гърция изпревари България
Анализ на Google Trends разкрива отчетлива промяна в търсенията през ключовите летни месеци – май, юни, юли и август. До 2013 г. думата „Bulgaria“ е по-търсена от румънски потребители, особено в контекста на туризма. Но оттогава Гърция стабилно води по интерес – и то не само като дума в търсачката, а и като реална туристическа дестинация.
Тенденцията се задълбочава с всяка изминала година, като търсенията на „Greece“ превъзхождат „Bulgaria“ дори в пиковите уикенди и седмици около началото на отпуските.
България е по-близо, но не и по-желана
На теория България има няколко ключови предимства: по-кратко пътуване, по-ниски цени, сходна култура. Практиката обаче показва друго. След бума от 2007–2012 г., българското Черноморие започна да губи позициите си – основно заради презастрояване, шумен туризъм, влошено обслужване и липса на стратегическо позициониране спрямо румънския пазар.
В същото време Гърция залага на автентичността, кухните, малките семейни хотели и усещането за „почивка с душа“. А това се запомня.
Икономика на усещането: защо Гърция печели?
-
Маркетинг – таргетирани кампании специално за румънски туристи
-
Преживяване вместо продукт – почивката в Гърция се разказва, не се „продава“
-
Добра инфраструктура и яснота – пътища, информация, обслужване
В Гърция туристът усеща спокойствие и контрол над избора си. В България често попада в ситуации на „ол инклузив без душа“ или на шумна вечер с нисък стандарт.
Какво губи България – и има ли път назад?
Спадът в интереса от страна на румънците не е просто цифров проблем. Това са милиони левове пропуснати приходи, по-малко запълнени легла, по-слабо развит североизточен регион. Според НСИ, делът на румънските туристи намалява, докато Гърция съобщава за над 1 милион румънски гости годишно.
Може ли България да се върне в състезанието? Да – но с различна стратегия. Туризмът трябва да се превърне в разказ, в покана, в усещане за близост. Не просто „евтино море“, а пълноценно преживяване.
Присъединете се към нашия Телеграм
Влакът София–Истанбул закъснява редовно? Причините са жега, граница и еднопосочен релсов път

