„Пейзаж“ на Златю Бояджиев стана най-скъпо продадената картина в България!

Платното беше купено за 81 000 евро

0
17
Картината "Пейзаж" на Златю Бояджиев
Картината "Пейзаж" на Златю Бояджиев. Снимка: "Аполон и Меркурий"

Произведение на Златю Бояджиев постигна най-високата цена, реализирана на търг за българска живопис. На 20 ноември, по време на аукцион на „Аполон и Меркурий“, картината „Пейзаж“ (1936) беше продадена за 81 000 евро (158 422 лв.), което я превърна в нов пазарен рекорд за произведение, изтъргувано в България.

Платното е маслени бои върху платно, размери 73×94 см, рисувано, когато Бояджиев е едва на 33 години – период, в който стилът му вече носи зрелост, но и свежестта на ранния му творчески поглед. Именно този контекст придава допълнителна стойност на творбата и обяснява силния интерес в залата.

Досегашният рекорд – 75 000 евро – принадлежеше на вариант на „Ръченица“ от Ян Вацлав Мърквичка, продаден през 2014 г., отново от „Аполон и Меркурий“.

Оспорван финал в залата и онлайн

Наддаването за „Пейзаж“ премина динамично – с участници в залата на гранд-хотел „София“ и онлайн купувачи. В последния етап останаха три страни:

  • дама;
  • представител на български холдинг;
  • купувачът, който даде финалната оферта и спечели произведението.

След рекордната продажба останалите десетина картини в аукциона се реализираха в рамките на предварителните очаквания. Общата стойност на търга надхвърли 250 000 евро.

Силно представяне и на други автори

Сред значимите резултати бяха:

  • две произведения на Генко Генков, продадени за 14 500 и 10 000 евро;
  • натюрморт от Бенчо Обрешков (1937) – 42 000 евро;
  • творби на Данаил Дечев, Илия Петров и Ганчо Карабаджаков.

В търга участваха и два пейзажа на Никола Танев, завърнали се от Германия, където са били част от изложби през 1937 г. Те намериха купувачи за 14 000 и 15 000 евро.

Важен момент за пазара на българска живопис

Продажбата на „Пейзаж“ е не просто рекорд – тя отбелязва едно от най-силните пазарни постижения за българска живопис през последните години и показва възстановен интерес към класическите автори. За аукционната къща това е още едно доказателство за стабилна позиция на пазара и способност да привлича колекционери с висок профил.

Присъединете се към нашия Телеграм

Стартира DMS кампания за Станимира: Младата жена се бори да проходи отново

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук