За поредно лято проходът „Петрохан“ се превръща в изпитание за хиляди шофьори, а хаосът и задръстванията са новото „нормално“.
Сякаш безкрайният ремонт на трасето Мездра-Ботевград, който пренасочи тежкотоварния трафик през Петрохан, не беше достатъчен, сега Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) добавя към объркването още една заповед. Тя регулира движението на тирове над 3.5 тона, но поредната „мярка“ е просто палиативна лепенка на десетилетна рана.
Хаосът по разписание
Министърът на вътрешните работи Даниел Митов обяви новата разпоредба, която е в сила от 16 юни до 11 юли. Според нея, камионите ще преминават по строго определен и донякъде абсурден график: от полунощ до 05:00 ч. във вторник, сряда, четвъртък и петък; от 09:00 до 16:00 ч. в понеделник, вторник, сряда, четвъртък и петък; и от 19:00 до полунощ в понеделник, вторник, сряда и четвъртък.
Докато властите обещават „максимално ефективна“ организация и засилен контрол от страна на ОДМВР-Монтана, тол управлението и „Автомобилна администрация“, реалността е друга. Както посочват гневни шофьори:
„Едва ли има по-заспали от АПИ и управляващите. Пускаш големия трафик в отпускарските месеци…“
А коментари като „Обаче тировете си вървят тази сутрин в 4.30 ч., но полицията спи на разклона за Вършец?“ ясно показват, че на хартия едно, на пътя – съвсем друго.
108 години обещания и провали – тунелът фантом
Истинската драма обаче не е само в моментния хаос, а в хроничната неспособност на държавата да реши проблема с прохода Петрохан, който е жизненоважен за Северозапада и връзката му със София. Идеята за тунел под Петрохан датира от цели 108 години! Започнала още през 1916 г. , тя е била изоставяна заради войни и репарации, проучвана детайлно през социализма, и многократно обещавана и проваляна през последните десетилетия.
Много правителства досега обявяваха проекта за приоритетен, но нито едно не успя да го реализира. Екологичната мрежа Натура 2000 се превърна в удобно извинение за пореден провал, въпреки че технически решения са възможни. А през 2013 г. е имало разговори с китайски компании за финансиране, отново без успех.
В началото на тази година АПИ отново обяви поръчка – този път за идеен проект, проучвания и подробен устройствен план за скоростен път Монтана-София, включващ и тунела. Обещанието е, че това ще съкрати разстоянието Видин-София с около 100 км, а Монтана-София с близо 50.
Дали този път ще се стигне до реален строеж? Опитът показва, че докато политиците сменят обещанията си, а институциите си прехвърлят топката, жителите на Северозапада и преминаващите шофьори ще продължават да плащат цената – с време, нерви и в крайна сметка с пари.
Петрохан не е просто проход, а символ на десетилетия държавно бездействие и липса на визия, която години наред задушава и без това изоставащи региони.
Присъединете се към нашия Телеграм
В жегата: Част от жителите на Банкя остават за 12 часа без вода на 25 юни!


