От днес търговските обекти са задължени да изписват цените и в евро

До 2026 г. всички продукти ще имат двойно обозначение на цените

0
22
Еврото и банките
Еврото и банките. Снимка: Искра.бг

От днес, 8 август, всички търговски обекти в България са задължени да изписват цените на стоките и услугите едновременно в лева и в евро. Мярката е част от процеса по подготовка на страната за въвеждането на еврото и цели по-добра информираност и защита на потребителите.

Краят на само левовите етикети

Двойното обозначаване на цените се въвежда съгласно разпоредбите на Закона за въвеждане на еврото и ще бъде задължително до 30 юни 2026 г. В този период всички касови бележки, етикети, оферти, онлайн магазини и фактури трябва ясно и четливо да показват цените както в лева, така и в евро, по фиксирания курс 1 евро = 1.95583 лв.

Задължението важи за всички търговци – от малки квартални магазини до големи вериги, включително онлайн платформи и институции, предлагащи платени услуги на граждани.

Защита срещу злоупотреби

Основната цел на тази стъпка е защита на потребителите от спекулации и неправомерно повишаване на цените. Показването на двете стойности ще даде възможност на гражданите да следят реалното съответствие между лева и еврото и да изградят нагласа към бъдещата парична система.

Българската народна банка и Комисията за защита на потребителите вече започнаха активен мониторинг за спазване на правилото. При установени нарушения могат да бъдат налагани глоби, като контролът ще се засили с наближаване на датата за въвеждане на еврото.

Подготовка за смяна на валутата

Въвеждането на еврото в България е насрочено за 1 януари 2026 г., ако страната изпълни всички критерии за членство в еврозоната. Двойното обозначаване на цените е един от ключовите етапи от този процес, заедно с информационни кампании, подготовка на финансовия сектор и промяна на софтуерни системи.

Според правителството мярката ще улесни адаптацията на населението към новата валута и ще минимизира риска от объркване или недоверие след прехода.

Присъединете се към нашия Телеграм

Казусът „най-ниска цена“ на Booking засяга негативно и потребителите

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук