
Днес отново постъпват сигнали от жители на Бургас за неприятни миризми и възможно обгазяване, въпреки въведените ограничения за ship-to-ship (STS) трансфери на горива в радиус до 35 морски мили от брега. Общественикът Йордан Терзиев публикува информация за два танкера – TOSKA и TIGANI, позиционирани в морето в характерна STS конфигурация.
Вятър към брега, миризма към града
„Вятърът духа в посока брега. С други думи – миризмите пак идват към нас“, посочва Терзиев и публикува карта с посоката на въздушните маси. Според него именно летливите органични съединения /VOC/ се разпространяват лесно с вятъра и достигат населените места, дори при спазване на нормативната дистанция.
Видимост: нула. Влияние: осезаемо.
STS трансферите – прехвърляне на товари между кораби в открито море – са източник на невидими, но осезаеми изпарения, подчертава Терзиев. Най-сериозният проблем според него остава липсата на реален мониторинг върху емисиите.
„Контролът по документи не е контрол по същество“, пише той и добавя, че над половината от уредите в системата за наблюдение на въздуха в Бургас не работят, а останалите не измерват VOC, поради което показват „ярко зелено“ – привидно чист въздух.
Четири предложения за реална защита
Йордан Терзиев настоява за конкретни промени:
Мониторинг в реално време на VOC и миризми – с уреди в морето, на катери и по брега.
Автоматични аларми при надвишени стойности на летливи съединения.
Пълен и независим достъп на гражданите до данните.
Забрана на STS операции, когато липсва подходящо оборудване за замерване.
„Когато техниката мълчи, хората говорят“
„Не е нормално през 2025 г. гражданите да бъдат единствените сензори за токсични изпарения“, казва Терзиев в заключение. Той публикува и телефон за сигнали до РИОСВ-Бургас: 0889 096 577.
Присъединете се към нашия Телеграм
Отпадат екотаксите за автомобилите? ДБ с ключов законопроект!



И що така се махат обективните мнения – щото статиите не струват?