НВО след четвърти клас: Стрес за децата или необходимост?

7
5373
Изпит
Снимка: Pixabay

Националното външно оценяване след четвърти клас, което се провежда в много страни по света, представлява тема, която поражда голям интерес и дебати в образователната сфера. Тази практика има както своите предимства, така и недостатъци, които са важни за обществото и образователните институции.

За НВО след четвърти клас

Обективност и справедливост: Националното външно оценяване може да гарантира по-голяма обективност и справедливост в оценката на учениците. Тъй като изпитите се съставят от външни експерти и се оценяват по стриктни критерии, това може да намали евентуалната субективност, свързана с оценяването от самите учители.

Стандартизиране на образованието: Националното външно оценяване помага за установяване на общи стандарти и очаквания за учениците на дадена възраст. Това осигурява консистентност в образователната система и подготвя учениците за бъдещите предизвикателства.

Повишаване на мотивацията: Изпитите на националното външно оценяване могат да стимулират учениците да поставят по-високи цели за себе си и да работят усилено за постигането им. Тъй като резултатите се използват за избор на следващ етап в образователния процес, учениците могат да се чувстват по-мотивирани да постигнат добри резултати.

Аргументи против НВО след четвърти клас:

Стрес и претоварване: Националното външно оценяване може да предизвика сериозен стрес и претоварване у учениците, особено ако се натъкнат на проблеми по време на изпитите. Това може да има отрицателно въздействие върху психическото и емоционалното здраве на децата.

Ограничаване на образователния процес: Фокусирането върху подготовката за националните изпити може да доведе до ограничаване на образователния процес. Учениците и учителите могат да бъдат склонни да се концентрират само върху материала, който се изисква за изпита, вместо да развиват широки познания и умения.

Необективност на оценяването: Въпреки че националното външно оценяване се представя като обективен метод за оценка на учениците, все пак, съществува риск от необективност. Фактори като строгата времева рамка и оценяването на тестове от страна на различни експерти могат да доведат до неравенства в оценките.

Националното външно оценяване след четвърти клас е важен инструмент в образователната система, който има както положителни, така и отрицателни аспекти. Въпреки предизвикателствата, които той представя, е важно да се отбележи, че правилното му прилагане и балансиране може да допринесе за подобряване на качеството на образованието и успеха на учениците.

7 Коментари

  1. Никаква обективност няма.
    Квесторите са си от самото училище и на учениците масово се подсказва.
    След приключването,работите ,които не са запечатани се отварят и се поправят отговорите.
    И всичко това да се докаже колко е велико дадено училище в никому ненужното НВО след четвърти клас.
    Една тотална глупост,която води единствено до стрес и напрежение!!!

  2. Абсолютно излишно! Не е обективно, защото квесторите са вътрешни за училището и на места те си вършат работата, както трябва, а на други се подсказва и поправят грешките. Освен това всяка година има поне един тъп въпрос (за „пожарникаря“ или избор на приятел – лисицата или вълка“, което намалява точките на децата, но не показва реално знанията. Критериите за писане на съчиненията също са безумни – може въобще да не пишеш по темата, но имаш ли свързани по смисъл изречения, вече си с 3-4 точки напред, пък ако ще да си писал за слончето при дадена тема за слънцето. А и тези точки и оценки не служат за нищо. Всички завършват начален етап, без значение колко точки имат, защото повтаряне на годината няма. Едно излишно изпитване, носещо активи на МОН, което дори не си дава зор години наред да обобщи и систематизира грешки и плюсове!

  3. Недомислие! Милиони разхищение,хвърляни напразно! БЕЗУМИЕ НА НЯКОЙ ГЛУПАК! Няма никаква реална представа от знанията на тъпите келеши,които ги правим още по- ужасяващи глупаци с отвратителните учебници ,в които няма нищо истинско от историята ни,претоварения,непосилен материал,че и малка,бедна България си позволява такова непосилно разточителство – няколко учебника по един предмет?! Само харчене на милиони,които потъват в джобовете на пладнешки крадци,които ги знаят и въпреки всичко си ги делят заедно!!!! Докога,Боже, ще разсипвате държавата с жестоки безумия?! Няма нито един разумен да спре разпада и ограбването на страната!? Колко още ще трае това?!????

  4. Изобщо не е обективно. Едно добро дете от притеснение блокира и не може да покаже и половината от знанията си.Виждали ли сте дете на 10 год. да припадне преди тези НВО, а аз съм виждала. Виждали ли сте дете с инсулт на 10 год., а аз см виждала и то не едно. Тъпанарите се явяват и им дреме на шапката, един преписал, друг играл на тото и животът си тече.

  5. Как се използва тази оценка за избор на следващ етап? Нито едно външно от който и да е етап няма стопиращ ефект, за да мотивира учениците. По сщоро е стрес за учигелите.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук