В редакционната поща на Искра.бг пристигна анонимен имейл със следните твърдения:
„Съгласно чл. 6 от Закона за статистиката, Национален статистически институт /НСИ/ е със статут на държавна агенция, но няма приет от Министерски съвет /МС/ Устройствен правилник и обнародван в Държавен вестник?
В нарушение на Закона за нормативните актове чл. 2 , чл. 6, ал. 1 и чл. 7 НСИ не е представила в МС проект на УП за приемане. Както и няма обнародван УП в Държавен вестник съгласно чл. 5, ал.5 от Конституцията на Република България?
На страница на НСИ са публикували „Устройствен правилник“ – утвърден със Заповед № РД-05-511/31.07.2023 г., изм. и доп. със Заповед № РД-05-522/04.08.2023 г., изм. и доп. със Заповед № РД-05-575/30.08.2023 г., изм. и доп. със Заповед № РД-05-620/19.09.2023 г., изм. и доп. със Заповед № РД-05-885/22.12.2023 г., изм. и доп. със Заповед № РД-05-339/10.05.2024 г., последно изм. и доп. със Заповед № РД-05-67/31.01.2025 г.
Променян многократно в рамките на една година!
В административният регистър е посочена численост на персонала на Държавната агенция 321, а в утвърдения със Заповед на председателя Устройствен правилник на НСИ, числеността е 968?
Защо не се открива обнародване в Държавен вестник в нарушение на закона и Конституцията на Република България? Там са включени и уж самостоятелните структури – Териториални статистически бюра, които съгласно чл.6, ал. 3 от Закона за статистиката са част от юридическото лице – държавна агенция! Незнайно защо включени в Административния регистър като „Специализирани териториални администрации, създадени като юридически лица с нормативен акт“
Кой е този нормативен акт? Интересен факт е, че само Териториалните статистически бюра притежават 13-значен Булстат, а всички останали описани структури в раздел „Специализирани териториални администрации“ са с 9-значен код, защо?
Не се открива регистрации и в ЦАИС ЕОП на Териториалните статистически бюра, като възложители на обществени поръчки. Каквито се обявяват от други второстепенни разпоредители с бюджет. Най-вероятно на тях не им е необходимо да обявяват, защото всички поръчки се извършват от юридическото лице НСИ!
Явно за Териториалните статистически бюра важи чл. 3, ал. 1, т. 8 и чл. 6, ал. 2 от Закона за регистър БУЛСТАТ – когато второстепенните разпоредители не са самостоятелни юридически лица, те също подлежат на вписване в регистър БУЛСТАТ. Затова и дирекциите Териториални статистически бюра имат 13-значен БУЛСТАТ, като първите 9 цифри са кода на юридическото лице – Държавната агенция НСИ.
Както е при всички останали второстепенни разпоредители с бюджет – директори на дирекции в Република България! За да открием дали е така, е необходимо да прегледаме Закона за Статистиката и постановленията на министерски съвет. В Закона за статистика пише:
„Чл. 6. (Доп. – ДВ, бр. 81 от 2005 г.; изм., бр. 98 от 2008 г.; доп., бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) (1) (Доп. – ДВ, бр. 81 от 2005 г.; изм., бр. 98 от 2008 г.) Националният статистически институт осъществява независима статистическа дейност на държавата и други дейности, възложени му със закон. Той е със статут на държавна агенция със седалище София.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Националният статистически институт е юридическо лице на бюджетна издръжка. Председателят на Националния статистически институт е първостепенен разпоредител с бюджет.
(3) Националният статистически институт се състои от централно управление и териториални статистически бюра.
(4) (Нова – ДВ, бр. 81 от 2005 г.; изм. изцяло, бр. 98 от 2008 г.) Териториалните статистически бюра осъществяват функциите и задачите на Националния статистически институт по производството и разпространението на статистическа информация на регионално ниво.“
„Чл. 9. (Изм. и доп. – ДВ, бр. 81 от 2005 г.; изм. изцяло, бр. 98 от 2008 г.) Председателят на Националния статистически институт: Ал. 7. определя структурата и длъжностното разписание на централното управление и на териториалните статистически бюра;“
Така е съгласно чл. 2, ал. 3 от Закона за държавния служител – „Длъжностното разписание се утвърждава от органа по назначаването на съответната администрация“. А във чл.47 (7) от Закона за администрацията (Нова – ДВ, бр. 99 от 2001 г., изм. – ДВ, бр. 95 от 2003 г.) Председателят е орган по назначаването на държавните служители в агенцията.
Следователно орган по назначаване е председателят на НСИ на всички държавни служители в ЦУ и ТСБ! По каква причина директори на ТСБ обявяват конкурси за държавни служители и ги назначават в Териториалните статистически бюра?
По-интересният въпрос е: „Къде ги назначават?“, щом юридическото лице е едно! Най-вероятно в Държавната агенция НСИ, защото няма как да ги назначат в поделение, което е дирекция в Държавната агенция и няма как да има седалище!
Ще има ли обнародван Устройствен правилник на НСИ, съгласно чл. 37 от Закона за нормативните актове? Министерски съвет мълчи! Съгласно постановлението на Министерски съвет №272 от 8 октомври 2015 г.: Второстепенни разпоредители с бюджет към председателя на Националния статистически институт са директорите на:
- Териториално статистическо бюро – Север.
- Териториално статистическо бюро – Северозапад.
- Териториално статистическо бюро – Североизток.
- Териториално статистическо бюро – Юг.
- Териториално статистическо бюро – Югозапад.
- Териториално статистическо бюро – Югоизток.
Тоест, няма нормативен акт който да създава „Специализирани териториални администрации, създадени като юридически лица с нормативен акт“, а единствено директори на дирекции второстепенни разпоредители с бюджет към Председателя на НСИ в единственото юридическо лице –държавна агенция НСИ!
Въвеждат ли в заблуждение контролните органи вътрешнослужебен „Устройствен правилник“ и други публикувани уж „нормативни документи“ в сайта на НСИ? В линка по-долу е записано: „Териториалните статистически бюра /ТСБ/ са второстепенни разпоредители с бюджет към НСИ, които: „До становище за дискриминация на служителите в Териториалните статистически бюра са достигнали и експертите от дирекция „Модернизация на администрацията“ на МС в своя „Анализ за преодоляване на диспропорции във възнагражденията на служителите в държавната администрация“. Установени са диспропорции при възнагражденията на служители от ЦУ и ТСБ на НСИ. На стр. 42 НСИ е посочено 108.45% отклонение от средната заплата в държавната администрация, а на стр. в средната колона е посочено Национален статистически институт – териториални звена 87.02% отклонение от средната заплата. Освен това под черта на стр. 93 е посочено – 28, 29 и 30 Териториалните звена на Българската агенция по безопасност на храните, Националния статистически институт и Министерство на вътрешните работи не са включени в общия брой на административните структури в група V, тъй като не са самостоятелни администрации, а са част от структурата съответно на БАБХ, НСИ и МВР.“
От редакцията на Искра.бг даваме право на отговор на всички засегнати страни.
Присъединете се към нашия Телеграм
Кои ще бъдат най-евтините „All Inclusivе“ дестинации за лятото на 2025 г.?





За една седмица две новини за нарушения на законите в НСИ. Очевидно Прокуратурата трябва да се събуди. Или има политически чадър над отличника по статистика. Или го пазят за бушон, кото влезем в еврозоната и гръмне инфлацията, да има кой да е виновен