
През последната година бяха открити над 40 нови товарни маршрута, свързващи китайската провинция Синдзян с летища в Европа, пише „POLITICO“. Регионът е обект на сериозни обвинения за системен принудителен труд върху уйгурското население и нарушения на човешките права.
Бързо разширяване на въздушния трафик
Анализ на правозащитната организация Uyghur Human Rights Project (UHRP) проследи 12 месеца товарен въздушен транспорт – от юни 2024 до май 2025 г. – и установи, че поне девет транспортни компании обслужват маршрути от Синдзян до Великобритания, Германия, Унгария, Гърция, Швейцария, Белгия, Ирландия, Испания и други страни.
Превозваните стоки включват продукти от електронната търговия, текстил, обувки, електроника, авточасти и земеделска продукция – все сектори, изложени на риск от използване на принудителен труд. Най-много полети са били до Великобритания – 313 за периода, следвани от Унгария с 162.
Политически реакции и правни пропуски
„Разширяването на тези маршрути е заплаха за целостта на веригите за доставки в ЕС и Великобритания“, предупреждават от UHRP. Британският депутат Дейвид Алтън подчерта, че тенденцията противоречи на неотдавнашното решение на ЕС за въвеждане на механизъм за контрол на принудителния труд.
Великобритания, за разлика от САЩ, няма забрана за внос на стоки от Синдзян, а действащият Закон за съвременното робство от 2015 г. изисква единствено фирмите да публикуват годишни отчети за усилията си срещу принудителния труд. Правозащитни групи настояват за целеви забрани и по-строг граничен контрол.
Позицията на Китай и реакцията на авиокомпаниите
Китайското правителство отхвърля обвиненията, наричайки ги „лъжа на века“, и подчертава, че продуктите от Синдзян са с високо качество и търсене. Част от карго компаниите заявяват, че не знаят произхода на стоките, които превозват, тъй като работят със спедитори и нямат пряк контрол върху производителите.
Сред споменатите оператори са CAMEX Airlines, European Cargo, Geo-Sky, MNG Airlines, My Freighter, ROMCargo, S.F. Airlines, Titan Airways и Uzbekistan Airways. Някои твърдят, че товарите идват от други части на Китай, но се транспортират до Урумчи по суша за по-ниски разходи.
Натиск за действия
Очаква се в Синдзян да бъдат открити още седем летища до края на годината, което ще засили въздушната свързаност в рамките на китайската инициатива „Един пояс, един път“. Хенрик Шадзиевски от UHRP заяви:
„Всяка непроверена пратка от Урумчи е пропусната възможност за защита на човешките права.“
Правозащитници призовават Европа да надгради политическите декларации с реални механизми за спиране на стоките, произведени с принудителен труд.



