Временните лимити за болниците, обнародвани днес в Държавен вестник чрез промени в Закона за здравното осигуряване, ще останат в сила само за няколко месеца. Това прогнозира заместник-председателят на Българския лекарски съюз (БЛС) д-р Иван Маджаров в изявление за БТА. Според него мярката отново ще бъде отменена от Конституционния съд и по същество не решава системните проблеми с контрола и разходите в здравеопазването.
„Не мисля, че механичното налагане на лимити на лечебните заведения е методът, по който е нормално да се овладяват харчовете“, коментира д-р Маджаров. По думите му е време да се търсят по-интелигентни и обективни механизми, включително с участието на самите пациенти.
Код при преглед, карта при хоспитализация
Едно от предложенията на БЛС е всеки медицински акт да бъде верифициран от пациента чрез еднократен код – аналогично на банковите транзакции. Така при преглед в кабинет, отпускане на медикаменти или хоспитализация, пациентът ще получава код на телефона си и ще потвърждава, че събитието се е случило.
„Това може да даде реален контрол, а не само статистика“, каза д-р Маджаров.
Друга идея е въвеждане на електронна здравна карта, чрез която пациентът сам удостоверява извършената медицинска услуга. Това би ограничило фиктивните хоспитализации и би показало реалните нужди от финансиране.
Дефицит или диагноза?
По думите на д-р Маджаров, настоящият дефицит в бюджета на НЗОК – изчисляван на около 400 млн. лева – не е признак за неефективност, а за натрупано напрежение в системата.
„Болниците работят без листа на чакащи, няма ограничения, но няма и механизъм, който да покаже дали отчетената дейност е реална или не“, коментира той.
Заместник-председателят на БЛС предупреди, че наложените лимити водят до изкуствено намаляване на хоспитализациите, вместо до устойчив контрол.
„Когато просто слагаш таван, без да проверяваш какво стои зад числата, всичко друго е спекулация“, подчерта той.
Присъединете се към нашия Телеграм
Поправки в пътния закон без посока: Когато парламентът кара „на червено“



1/3 от моите пациенти идват на преглед без телефон. 10-15 % от пациентите ми имат на разположение 1 телефон за цялото семейство. Огромната част от пациентите над 50-60 годишна възраст ще имат затруднения с регистрирането на телефона си, за да получат код. Загубен телефон? Липса на обхват поради авария на мрежата? Откраднат телефон? Това означава ли, че в тези случаи пациентът е лишен от медицински преглед, изследване или консултациия? България не е София. Преди да се предлага нещо, трябва да се провери дали е възможно да се случи.