„Качеството е най-големият проблем в българската образователна система.“
С този ясен извод депутатът от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ Елисавета Белобрадова открои основната слабост на училищата у нас – не липсата на правила, а липсата на съдържание, което подготвя учениците за реалния свят.
В публикация в социалните мрежи тя настоя, че образованието трябва да бъде не само предаване на знания, но и подготовка за живота. Според Белобрадова това включва умения като критическо мислене, комуникация, екипна работа и справяне с трудности:
„Децата трябва да израснат в училище, така че да знаят как функционира светът, как да се справят с трудностите му.“
Тя поставя остро въпроса с допълнителното финансиране от страна на родителите:
„Компетентностите са комбинации от знания, умения и нагласи, които ще помогнат на децата и учениците да живеят по-добре… – без да се налага семействата им да плащат допълнително за частни уроци.“
Белобрадова подчерта, че в динамичен и бързо променящ се свят образователната система също трябва да бъде „адаптивна и ефективна“. По думите ѝ, не е достатъчно учениците да излизат с оценки – те трябва да имат възможността „да развият целия си потенциал“ още в рамките на държавното образование.
Депутатът очерта и двете ключови изисквания за съвременно училище:
„Да се чувстват колкото се може по-добре там докато се обучават и същевременно да развиват ценни за бъдещето им компетентности.“
Тя отбеляза, че учениците се чувстват добре, когато „правилата са ясни, те ги разбират и ги считат за справедливи“, и когато „изпитват доверие към възрастните, които работят с тях“.
Публикацията е своеобразен призив към системна реформа, в която качеството на образованието не се измерва с количеството платени уроци, а със способността на всяко дете да получи адекватна и пълноценна подготовка в класната стая.
„Образованието трябва да бъде много повече от зубрене.“
Присъединете се към нашия Телеграм
Само 0,3% от бюджета: Тома Белев настоява за въздушно звено срещу пожарите



