Красимир Вълчев: „Трябва да се намери съгласие как да възпитаваме децата“

0
202
Красимир Вълчев. Снимка: МО
Красимир Вълчев. Снимка: МО

„Възпитателната работа е неделима част от образованието. Нуждаем се от взаимодействие между образователните институции и семейството.“,това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на обществена дискусия на проекта за „Стратегия за възпитателната работа (2019 г.-2030 г.)“. Той каза, че разговорът за възпитанието трябва да се проведе във всяко училище:

 „Родителите и учителите имаме обща мисия. Ако искаме да подредим обществото, трябва да търсим и постигнем съгласие по това как възпитаваме децата си“.

„Партньорството е важно, възпитанието не може да се случи без обединение на всички институции, на учители и родители“, подчерта и заместник-министър Таня Михайлова. Възпитание в нравственост и добронамереност, отговорност, дисциплина, уважение към другите и към институцията,  толерантност са част от приоритетните възпитателни цели, заложени в Стратегията, изработена от университетски преподаватели.

„Външната среда, в която предстои училището да структурира усилията си за възпитание, е много динамична“, каза доц. д-р Антоний Гълъбов. Той отбеляза, че представата за възпитание се е променила–някога то е доминирало над образованието. Сега е важно да намери естественото си място, но не само през фигурата на учителя, а с подкрепата на общността около училището.

„Възпитанието и превъзпитанието са най-важните неща, с които ние трябва да започнем“, отбеляза председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева. Според нея учителите се нуждаят от подкрепата на родителите и неправителствените организации. Чувството на толерантност, на състрадание, трябва да се възпитава. По думите й трябва да се възпитат добри хора, а след това да се дава знание.

Учители подчертаха, че е важно да се изгражда отношение у децата, а не да възпроизвеждат знание. Българският представител в Европейския парламент Асим Адемов, който инициира кампанията „Да върнем родителите в училище“, изрази подкрепа за стратегията. Според него темата за възпитанието е много важна. Ако само сме образовали учениците, не е достатъчно, трябва да ги възпитаваме в общочовешки ценности като толерантност, уважение и родолюбие, посочи Адемов. Той каза, че мотивираните учители и обновяваща се среда в училищата са важни за качественото образование, но e важно да се привлекат и родителите. Адемов цитира изследване, според което, там където има доверие между училището и семействата, няма агресия.

По време на дискусията бе направен извод, че децата трябва да бъдат възпитани да харесват ученето и да се чувстват щастливи в училище, че благотворителните каузи увличат децата и помагат за възпитанието им. Бяха споделени практики, които помагат за справяне с агресията. Акцент при обсъждането на възпитателната стратегия бяха важната роля на учителя и класния ръководител, включването на семейството в извънкласни, извънучилищни и проектни дейности, за да се изгради взаимно доверие между ученици, родители и учители. Ключова роля в образованието е самият учител, неговият авторитет. „Ако в доброто училище има образци, няма причина да не спечелим съревнованието със средата, която налага негативни примери“, посочи социалният антрополог Харалан Александров.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук