
За да задържиш младите служители през 2025 г., не са достатъчни само добро заплащане и модерен офис. Новото поколение търси смисъл, възможности за развитие и усещане, че гласът му се чува. В тази статия разглеждаме какво всъщност ги ангажира – според проучвания и реални примери от практиката и опита на HR консултанта Цветелин Николов.
Най-младото поколение на пазара на труда към този момент е Генерация Z (GenZ), родени между 1997 и 2008 г. и съставляващи около 570 хил. души у нас. Имайте предвид, че можете да видите 2-3 години разлика в различни източници, но поколенията се сменят не заради години, а заради събития (икономически, технологични, политически, културни и др.) и промяна на поведението и възпитанието от тези събития.
В последните години се наслушахме на фрази като “GenZ не искат да работят“, “Само искат хоум офис и TikTok“, “GenZ ги мързи” и “Не могат да бъдат ангажирани“. Според близо 40% от мениджърите у нас новото поколение е най-трудно за ръководене. Като човек, който работи с над 4000 млади хора в около 20 учебни заведения и в 9 града, Николов провежда редовни проучвания, създава формати за реална връзка между студентите и бизнеса и може смело да каже, че:
„GenZ иска да работи, иска смисъл от работата и е готово да даде много, ако му дадат шанс, разбиране и уважение!“
Как изглежда един ангажиран млад човек?
Той не е просто “постоянен и отговорен“. Той:
- Взима участие в екипни дейности, когато знае защо го прави;
- Проявява инициатива, когато вижда възможност за растеж;
- Изразява мнение, когато му е дадено пространство да бъде чут;
- Взима решения, когато усеща доверие и подкрепа;
- Какво наистина ги ангажира?;
- Смисъл, не просто задачи;
Gen Z не иска да “отбива номер“. Иска да усеща, че работата му води до нещо по-голямо, че има влияние, стойност и принос в процесите и работата. Когато разбират “защо“, а не само “какво” и “как”, младите се ангажират истински.
Развитие още от началото, а не само обещания
Обещанията за повишение “някой ден“ вече не работят. Младежите искат да видят стъпки, менторство и обратна връзка от първите седмици. Ако усетят застой, може и да започват да търсят някъде другаде развитието. Знаете ли, че след семейството, човекът, който ни е повлиял най-силно в кариерното ни развитие е нашият ръководител и ментор.
Честна, навременна обратна връзка
Това поколение изпитва най-малко търпимост и е свикнало да получава информацията веднага. Какво ще направи, ако не знае нещо? Ще провери в интернет! Чакането за оценка в края на годината е неефективно. По-честа, кратка, директна, човешка обратна връзка – това е златно правило. Има все повече инструменти, които помагат по тази точка, Търсили ли сте?
Гъвкавост и автономия
Те не искат просто “хоум офис“. Искат да ги третират като мислещи хора, да им се вярва, че могат да си управляват задачите и времето. Гъвкавостта е форма на уважение.
„Моят съвет е в началото задачите да бъдат добре разбити и ясни с кратки срокове, за да се валидират умения, да изгради увереност и ритъм, а не просто да “пуснете някого в дълбокото“, защото не помага при всеки“, коментира Николов.
Работна среда с уважение между поколенията
Никой не отрича опита и знанията на по-възрастните, но това трябва да е взаимно. Най-успешните екипи, които Николов е виждал, са тези, в които опитът и новите идеи работят заедно – с уважение и подкрепа, а не със сарказъм и дистанция. При лично проучване, проведено сред 1385 младежи от 4 града, около 72% посочват, че напускат работата си най-вече заради “Токсична работна среда”.
Ако искаме да ангажираме младите, не е нужно да сме като тях. Трябва само и единствено да ги разберем.
Ако искаме да ги задържим, трябва да покажем, че има защо да останат, защото хората започват, развиват се, дават всичко от себе си, демотивират се и напускат заради други хора!
Последвайте Цветелин Николов за още съвети – ТУК.
За автора
Цветелин Николов работи с HR специалисти от над 100 компании и с ученици и студенти от над 20 учебни заведения. Организира инициативи като „HR: Rush for Practice“ и е член на УС на Българската асоциация за управление на хора. Работи за изграждането на новото поколение HR лидери и по-свързана екосистема между образование и бизнес.
Присъединете се към нашия Телеграм
Гърция модернизира железниците без частни ръце – урок за България