
Консумацията на домашно произведена ракия в България бележи осезаем спад – от 64% през 2021 година до около 50% в момента. Паралелно с това младите хора от поколението Gen Z все по-рядко посягат към спиртни напитки. Това показват основните изводи от проучване на Спиритс България, представено от Ралица Скорчева-Славова, предаде „NOVA“.
Изследването е реализирано от VN Market Research сред 1054 участници и се провежда за трети пореден път. Според данните понижението от 14 процентни пункта в потреблението на домашна ракия заслужава по-задълбочен анализ. По думите на Славова причините са свързани основно с поколенческата смяна и процесите на урбанизация.
Тя подчертава, че младите хора се ориентират към по-здравословен начин на живот и по-умерена употреба на алкохол, без непременно да определят или афишират това като съзнателна стратегия.
Проучването потвърждава и устойчива тенденция в предпочитанията – най-често българите консумират вино, следвано от бирата, а спиртните напитки остават на трето място. В същото време световните наблюдения сочат, че хората, които все пак употребяват алкохол, го правят по-често.
Ракията остава най-популярната спиртна напитка у нас, като в изследването е разграничена на домашно произведена и закупена от търговската мрежа. След нея по потребление се нареждат уискито и водката, а следващата група включва узо, джин и ром, които се консумират от различни възрастови, градски и социални групи.
В рамките на инициативите за информирано и отговорно потребление е разработен и дигиталният инструмент AlcoGuide. Чрез него потребителите могат да изчислят приетите алкохолни единици, времето за тяхното разграждане от организма и след колко часа биха могли безопасно да седнат зад волана.
Присъединете се към нашия Телеграм


