България и Република Северна Македония се договориха да финализират Споразумението за изграждане на трансграничен железопътен тунел между двете държави. Това стана ясно след среща между българския вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и неговия македонски колега Александър Николоски в рамките на Глобалния форум за транспортна свързаност 2025, провеждащ се в Истанбул.
Последни стъпки към реализацията на Коридор 8
Срещата постави акцент върху значението на европейските транспортни коридори, особено Коридор 8, като двигател на регионалното икономическо развитие. Според Караджов до края на юли България ще обяви обществената поръчка за изграждането на последния участък от 2,4 км на жп линията между Гюешево и граничния пункт „Деве баир“. Финансирането в размер на 69 млн. евро е осигурено по Програма „Транспортна свързаност“ 2021–2027.
„До края на 2028 г. българският влак ще пристигне на „Деве баир““, заяви Караджов, подчертавайки готовността на България да изпълни ангажиментите си по проекта.
Инфраструктурата като политически и приятелски жест
Вицепремиерът припомни, че България ще инвестира над 1,5 млрд. евро в модернизацията на железопътната връзка от София до границата със Северна Македония. Според него проектът е не само инфраструктурен, но и политически – в контекста на членството в НАТО, Договора за добросъседство и свързаните с него протоколи.
„Това направление е знак за нашето желание за приятелство между хората от двете страни на границата“, допълни той.
Следваща стъпка: Съгласуване на текста на споразумението
Караджов и Николоски се договориха да организират нова среща, на която ще бъде съгласуван окончателният текст на споразумението за изграждане на тунела. Освен това двете страни ще изпратят експерти на срещата за Коридор 8, организирана от Европейската комисия през юли.
Присъединете се към нашия Телеграм
Скоростен път до Малко Търново, нов влак до Лесово: България променя логистичната карта




