Институтът за пътна безопасност /ИПБ/ изпрати остро становище до кмета на София Васил Терзиев заради сериозни нарушения, дефекти и системно пренебрегване на експертни препоръки при ремонта на улица „Опълченска“. Сигналът поставя под въпрос качеството на проекта, законността на процедурите и добросъвестността на общинската администрация.
Закъснение без видими причини
Според експертите от ИПБ, над 20 дни след полагане на новата асфалтова настилка, ул. „Опълченска“ остава затворена без обяснение и без видими довършителни дейности. Това създава сериозни затруднения за жителите и повдига въпроси за неефективно управление на проекта.
Дефекти и недобро изпълнение
При оглед на място са установени множество неравности в асфалтовото покритие, които според ИПБ могат да доведат до ускорено разрушаване на настилката и създаване на рискови ситуации за водачите. Отводнителната система също е подложена на критики – липса на правилен наклон, зле разположени шахти и невъзможност за ефективно оттичане на дъждовната вода, което ще затрудни движението на пешеходци при валежи.
Недостъпна пешеходна среда
Голяма част от тротоарите не отговарят на нормативните изисквания, заложени в Наредба № РД-02-20-2. Според ИПБ, средата е враждебна за хора с увреждания, възрастни и родители с детски колички. Допълнително изградени стъпала предразполагат към спъвания и травми. По този повод вече е заведено дело за дискриминация по Закона за защита от дискриминация.
Игнориране на експертни сигнали и риск от корупция
Институтът твърди, че многократно е предупреждавал заместник-кмета по строителството за рисковете, но сигналите са били игнорирани. Това, според тях, поставя под въпрос добросъвестността на управлението на проекта и поражда сериозни съмнения за възможни корупционни практики.
Пренебрегнати препоръки от СДВР
ИПБ подчертава, че Столична община не е изпълнила редица препоръки на отдел „Пътна полиция“ – СДВР, включително поставяне на антипаркинг стълбчета, монтаж на парапети, острови за безопасност и инфраструктура за контрол на скоростта. Сред тях са и камери за засичане на нарушения в BUS лентите, които така и не са предвидени.
Пет категорични искания
Институтът настоява за:
Незабавно отваряне на улицата за движение;
Независим одит на изпълнението;
Изпълнение на всички препоръки на СДВР;
Пълна прозрачност относно изпълнителя, бюджета и сроковете;
Провеждане на разследване за установяване на евентуални корупционни действия.
„София не може да си позволи повече компромиси със сигурността и правата на своите граждани“, завършва позицията на Института за пътна безопасност, като подчертава, че подобни случаи подкопават доверието в институциите и управлението на публичните средства.
Присъединете се към нашия Телеграм
Обгазяването на Бургас е факт. А институциите? Сами признават, че не могат да го измерят!



