Има ли средства за магистралата Русе – Велико Търново в проектобюджет’2025?

Важна новина съобщи народен представител от ПП-ДБ

0
135
Изграждането на магистралата
Изграждането на магистралата. Снимка: Иван Белчев

Очаква се през март 2025 г. да се обяви обществената поръчка за участък 3 “Бяла – Велико Търново”, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос от русенския депутат Иван Белчев от “Демократична България” за строителството на автомагистрала „Русе – Велико Търново“ и проблемите с льосовите почви.

Министърът изтъкна, че в идейния проект са посочени наличието на льосови почви, но не са предвидени конкретни дейности по тяхното уплътняване, което бе отбелязано като слабост.

Впоследствие в техническия проект са предвидени високи насипи заради спецификата на почвите. В отсечката край град Бяла се разработва опитен участък за импулсно уплътняване на земната основа и начин на влагането на льоса посредством обработка с различни свързващи вещества.

Веднага след като снежната покривка се стопи и почвата изсъхне, ще стане ясно дали тестовия участък издържа на тези метеорологични условия, което ще е показател по какъв начин ще се продължи строителството на магистралата. Другият вариант е да се прибегне до съоръжения в целия участък, което би било много скъпо като изграждане и поддръжка. На този етап не се предвиждат допълнителни средства, както и промяна на сроковете за изграждането на обхода на град Бяла. В бюджета за 2025 година са заложени средства за продължаване на работата по магистралата в участъка Русе – Бяла.

Народният представител Иван Белчев коментира, че обходът на Бяла, дълъг 35 км, се строи от ДЗЗД „АМ Русе Търново“ за над 792 млн. лв. с ДДС – около 22,6 млн. лв. на километър – сума, от която човек може да се зачуди дали не се задава поредният „златен“ проект.

В обединението влизат пет фирми, като една от тях „Европейски пътища“ АД е и водещ партньор при изграждането на прословутия път Мездра – Ботевград, който стартира през 2021 г., редовно се оскъпява и все не стига до завършване.

Само 13,5-километровият участък между Люти дол и Мездра вече достигна над 530 млн. лв. с ДДС – фантастична цена, която явно не смущава никого. Остава да се надяваме, че обходът край Бяла няма да копира тази съдба и да се превърне в поредната още по-„златна“ транспортна сага.

От предвидените 300 милиона лева в бюджет 2024 г., до момента по проекта са изплатени 176 милиона лв. с ДДС за авансови плащания. Напредъкът може да се види както на място, така и чрез сателитните снимки, които показват, че основната работа се е вършила от март до юли 2024 г.

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Бойкотът се разширява: Освен супермаркети, ще се бойкотират и банките. Следващата дата е 27 февруари

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук