От десетилетия насам автомобилната индустрия подхранваше възхода на Германия като икономическа сила на Европа. Сега обаче, същият този сектор е в криза, която води след себе си и други сериозни проблеми в различни сфери, пише „Politico“.
Производителите на автомобили са изправени пред заплашителна буря – преминаване от двигатели с вътрешно горене, които се превърнаха в символ на постиженията на германското инженерство, към по-малко сложни електрически превозни средства, при които Германия не контролира ключовата технология на батериите им.
Наред с това, високите разходи за енергия и труд, срива на продажбите на ключовия европейски пазар в Китай и появата на агресивни китайски конкуренти на континента, усложняват ситуацията. Допълнителен удар може да бъде нанесен от преизбрания лидер на САЩ Доналд Тръмп, който заплашва с налагането на мита, които биха разрушили системата за свободна търговия, залегнала в основата на икономическия успех на Германия, основан на износа.
„Икономиката беше подложена на огромен натиск, който беше прикрит от факта, че имаше пандемия, а след това и война. Сега това отново излиза на преден план и хората са много, много загрижени“, твърди Нилс Редекер, заместник-директор на мозъчния тръст „Център Жак Делор“ в Берлин.
Това несъмнено се отразява и на германската политика. Проблемите, които съпътстват ключовия автомобилен сектор на Германия, са основен фактор за вероятното отстраняване на канцлера Олаф Шолц на предстоящите избори на 23 февруари, тъй като напоследък гласоподавателите демонстрират силно недоволство от икономическата му програма. По-малко от седмица преди вота опонентът на Шолц – консервативният алианс на Фридрих Мерц има 29% подкрепа в проучванията, докато неговата собствена „Социалдемократическа партия“ (СДП) е трета – с 16%. Въпреки това, едва ли победата на консерваторите ще доведе до бързо решаване на проблемите, от които страда германската автомобилна индустрия.
Съкращенията на работна сила в целия сектор, забавеният икономически растеж и усещането, че Германия вече не върви по пътя на просперитета, задълбочават мрачното настроение в страната. Това спомага за възхода на крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“, която сега е втора в проучванията (21%). Въпреки че Германия навлиза в третата си поредна година на рецесия, икономическите трудности на страната всъщност датират още от 2019 г., когато усилията за декарбонизация стартираха сериозно, застрашавайки традиционната индустриална мощ на нацията. Междувременно Китай, страната, на която германската индустрия някога разчиташе за своите огромни печалби, към днешна дата се е превърнала в най-големия ѝ конкурент.
Токсични отношения
Германските автомобилни гиганти натрупаха солидно състояние благодарение на пазара в Китай още преди десетилетия, когато продажбите на автомобили в страната тепърва започваха да се увеличават. Успехът им в Азия спомогна да се поддържат по-високи заплати в страната. Тази тенденция се промени рязко през 2018 г., когато китайският пазар на нови автомобили се сви за пръв път от 90-те години на миналия век насам, отбелязвайки спад с 3%. През 2019 г. той се понижи с още 8 %, преди пандемията от COVID-19 да забави сериозно дейността на световните пазари.
В наши дни пазарните дялове на трите големи германски автомобилни производители намаляват, тъй като китайските им конкуренти представят по-евтини електрически превозни средства, които често разполагат и с по-добри технологии. През 2024 г. продажбите на автомобили от марката BMW в Китай са намалели с 13%, на Mercedes-Benz – със 7%, а на Volkswagen, който смята Китай за своя най-голям пазар – с 10%.
„Толкова дълго време пазарът в Китай беше толкова изгоден, че германските автомобилни производители, въпреки проблемите, които изпитват сега, се опитват да пресъздадат магията от миналите десетилетия“, обясни Ноа Баркин, старши съветник в консултантската компания „Rhodium Group“.
Към днешна дата обаче, Германия, както и цяла Европа, е застрашена не само от корпоративните печалби на Китай, а и от други фактори. Зависимостта на германските автомобилопроизводители от китайския пазар дава на Пекин възможност да упражнява натиск върху Берлин, тъй като той може да използва тези зависимости като оръжие, смятат експерти. Това от своя страна допълнително застрашава стратегията на председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, насочена към намаляване на риска от Китай. Миналата година Комисията наложи мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, въпреки че Германия лобираше срещу мерките, позовавайки се на опасения от ответни мерки.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Черен лед на пътя? Запазете спокойствие и не натискайте рязко спирачки!




