
Стойността на малката потребителска кошница през ноември достига 112 лева, отчитат от КНСБ. Спрямо октомври тя е нараснала с 0,8%, а от юни досега – с 1,5 на сто. Сред най-поскъпналите стоки през последните шест месеца са краставиците, пилешкото, ябълките, хлябът, баничката със сирене.
Това показва наблюдението на цените от малката потребителска кошница през месец ноември, което бе представено на пресконференция днес, 17 декември, от президента на КНСБ Пламен Димитров и зам.-директора на Института за социални и синдикални изследвания и обучение Виолета Иванова. КНСБ следи от юни цените на 21 стоки в над 600 малки и големи търговски обекта в 81 общини. Наблюдението е част от осъществяването на обществен контрол в процеса по въвеждане на еврото.
Най-голямо поскъпване през ноември има при краставиците – с 12,6 на сто, до средно 4,29 лв. за килограм. Това е обяснимо заради сезонния фактор, обясни Иванова. Необяснимо е обаче продължаващото поскъпване на хляба, който достига 2,74 лв. за килограм „Добруджа“. За месец ръстът е с 2 стотинки, но за последните шест месеца, откакто се извършва наблюдението, той е 11 стотинки.
Цената на пилешкото, въпреки увеличения добив, също расте устойчиво – спрямо октомври с 20 ст. до средно 8,75 лв. за кг, а спрямо юни със 73 стотинки. През ноември поскъпват и кренвиршите, като килограмът достига 13,07 лв., месец по-рано е струвал 12,75 лева, а през юни е бил 12,60 лева. Това се случва на фона на задържане на цената на месото на борсата, посочи Иванова.
При ябълките има 5% ръст в рамките на този шестмесечен период. Килограмът е бил средно 3,99 лв. през юни, докато през ноември вече е 4,20 лв. Димитров обърна внимание на динамиката на цените на минералната вода и кафето за периода юни-ноември 2025 г.
„Оказа се, че цената на кафето, което се продава в магазина, е нараснала с 30% – от под 1 лв. на 1,28 лв., което е сериозен ръст. Това е 60% инфлация. Цената на минералната вода е нараснала с 5% за шест месеца“, отбеляза той.
Иванова допълни, че в малките търговски обекти се запазва тенденцията цените да са по-ниски. Само три стоки от наблюдаваните са по-евтини във веригите – олиото, ябълките и краставиците.
„В малкия търговски обект средната цена на сиренето е 17,82 лв. или с 3,71 лв. по-ниска цена, отколкото в големите търговски обекти, където е 21,53 лв. В малките магазини цената на яйцата е с 37 стотинки по-ниска отколкото в големите вериги. При пилето, ориза и боба, с около 60 стотинки цената в малкия търговски обект е по-ниска“, отбеляза Виолета Иванова.
В големите търговски обекти има увеличение на доматите с 3,4%, докато в малките обекти почти се задържат, допълни тя. Категорични шампиони сме на стойността на млечните продукти. Хората виждат и скъпото мляко, и скъпото сирене, обърна внимание Димитров.
Както през предишните месеци, така и през ноември се запазва и тенденцията за сериозни разлики между цените на едро и на дребно. При 6 от 15 от наблюдавани стоки по този показател, разликата е над 50 процента. Сред най-големите надценки са отново тези при килограм краве сирене. На едро то струва 12 лева, а на дребно – средно 19,38 лева или разлика от 64 процента. Със 78,9 на сто по-скъпи са картофите на дребно, отколкото на борсите. Останалите стоки със съществени различия са ябълките, белият боб, оризът.
Запазват се и регионалните различия, като се открояват тези при цените на килограм ориз. Най-скъп е той в Бургас – 5,69 лв., а най-евтин в Пазарджик, където струва 4,30 лв.
2,53 лв. е разликата между цената на килограм свински бут във Видин (13,95 лв.) и в Бургас, където е най-евтин – 11,42 лв. Във Варна продават най-скъпото кисело мляко – средно 2 лв. за 400 гр., а в Стара Загора е с най-ниски стойности – 1,54 лв.
Присъединете се към нашия Телеграм
Екшън в парламента: Радостин Василев ритна в корема депутата Гюнай Далоолу!



