
Хиляди леки коли, ванове, камиони и трактори, предназначени за Съединените щати, стоят без движение на пристанището в Антверпен-Брюж, информира „The Guardian“. Това, което някога беше плавна търговска верига, днес се е превърнало в задръстен паркинг на фона на тежките мита, наложени от президента Доналд Тръмп.
Официални данни сочат спад от 15,9% в износа на нови автомобили и микробуси за САЩ само за първите шест месеца на 2025 г. В сегмента на тежкото оборудване – камиони, строителна техника, трактори – спадът е още по-драстичен: 31,5%.
25% мито удря с пълна сила
След обявеното на 1 април мито от 25% върху европейски превозни средства, автомобилните гиганти – от Volkswagen до Volvo – са изправени пред ценови шок, който прави износа икономически нерентабилен. Един семеен SUV, продаван в САЩ, може да поскъпне с десетки хиляди долари.
До момента няма постигнато търговско споразумение между ЕС и САЩ, а крайният срок, поставен от Тръмп – 1 август – наближава. Неяснотата в преговорите задържа хиляди превозни средства на терминалите на пристанището.
„Мигновен шок“, по-силен от Брекзит и пандемията
„Това е шок, много по-резък от Брекзит“, казва Джъстин Аткин – представител на пристанището за Великобритания и Ирландия. „При пандемията имаше цикли. Тук всичко се случи веднага.“
Антверпен-Брюж е вторият по големина търговски партньор на САЩ в Европа, след Великобритания. През 2024 г. през терминалите му са преминали над 3 милиона превозни средства.
Китай също пренасочва: Европа става буфер
Наред със задържаните европейски автомобили има данни за започнало складиране и на китайски превозни средства, които се пренасочват към Европа поради същите тарифни бариери от САЩ. Пекин търси нови канали, докато глобалната логистика се изправя пред още едно предизвикателство.
Натиск върху пристанищната инфраструктура
Вместо обичайните 5 дни, днес корабите чакат до 8 дни за акостиране в Антверпен-Брюж. Причините: по-големи кораби, продължаващи конфликти (като този в Червено море) и натрупан излишък от контейнери. Това поставя под натиск местата за складиране – включително тези за автомобили.
САЩ, от своя страна, увеличават износа на втечнен природен газ, който през първото полугодие е нараснал с 17%. Това е един от малкото сектори с ръст на фона на иначе забавената търговия.
Дали ще има сделка между ЕС и САЩ до 1 август, ще реши съдбата на хиляди блокирани превозни средства и милиарди долари в стоки. Пристанището на Антверпен-Брюж, символ на свободната трансатлантическа търговия, се оказа в центъра на нова икономическа геополитика – където митото се превърна в оръжие, а пристанището – в фронтова линия.
Присъединете се към нашия Телеграм
20-минутният полет, който се превърна в първото отвличане на самолет в света

