
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов излезе с нова позиция по по повод скандала около действията на служители на „Ryanair“, свалили от самолета семейство с трудноподвижно 9-годишно дете заради неговата инвалидна количка.
„Ryanair дължи отговори, а не оправдания!“, подчерта Караджов.
Според него нискотарифната авиокомпания се опитва да прехвърли вината за случилото се върху наземния оператор, но това е крайно неприемливо, защото не давало отговор на важните въпроси. Ето кои са те:
1. Започнала ли е вътрешна проверка от страна на авиокомпанията за конкретния инцидент?
2. Защо при два предишни полета на 24 юли със същата авиокомпания, със същото помощно средство, не е била застрашена безопасността, а сега се твърди обратното?
3. Съществува ли документирана процедура от страна на Ryanair за качване на инвалидни колички на борда или само субективната преценка на пилота е достатъчна?
4. Защо помощното средство е прието от наземния оператор като годно да бъде качено на борда на самолета, а не е допуснато в самолета?
5. Кой определя критериите за „агресивен пътник“ в практиката на Ryanair? В предходен случай на софийското летище, плачеща жена беше определена като агресивна – какви критерии бяха приложени тогава? А в други сходни ситуации?
6. Какви конкретни действия и мерки са предприети от страна на Ryanair, преди да бъдат свалени пътниците? Съгласно Регламент (ЕО) № 1107/2006 относно правата на хората с увреждания и на хората с ограничена подвижност при пътувания с въздушен транспорт, свалянето на пътници от борда е крайна мярка, която може да се предприеме само след изчерпване на всички разумни алтернативи. Въздушният превозвач или неговият представител са задължени по регламент да положат всички разумни усилия и да предложат алтернативен вариант на семейството.
Това са въпросите, на които Ryanair трябва да даде ясни, конкретни и документално подкрепени отговори, преди да се опитва да се оневини и да избяга от отговорност. Кой носи вина в този случай ще решат компетентните български органи – не авиокомпанията.
Поради това е разпоредена незабавна проверка от ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“, която вече тече. Всички факти и обстоятелства ще бъдат изяснени, а в петък следващата седмица ще бъде оповестено официалното решение на компетентния орган.
„В допълнение, и на основание събраната до момента информация, още утре ще сезирам Комисията за защита от дискриминация! Министерството на транспорта и съобщенията остава твърдо ангажирано с опазването на правата и достойнството на всички пътници и с премахването на всякакви неоправдани бариери пред мобилността на хората с увреждания“, се посочва още в позицията на Гроздан Караджов.
Присъединете се към нашия Телеграм
„Ryanair“ твърдят, че семейството с дете в инвалидна количка било агресивно в самолета




