Европейските производители на автомобили попадат в търговската война на Тръмп

Въвеждането от Тръмп на 25-процентно мито върху стоки, произведени в Канада и Мексико, означава допълнителни проблеми за германските автомобилни производители

0
56
Volkswagen
Снимка: Volkswagen, Wikimedia Commons

Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп започна търговска война срещу Канада и Мексико, съобщава „Politico“. Но германската компания Volkswagen е на път да усети голяма част от тази болка. Миналата година 44% от автомобилите на германската марка, продадени в Съединените щати, са били произведени в Мексико, според фирмата за анализ на автомобилната индустрия JATO Dynamics. Това е резултат от силно интегрирания северноамерикански автомобилен пазар по силата на споразуменията за свободна търговия, разкъсани от Тръмп.

Въвеждането от Тръмп на 25-процентно мито върху стоки, произведени в Канада и Мексико, означава допълнителни проблеми за германските автомобилни производители. Те вече виждат как приходите им на ключовия китайски пазар се свиват поради забавяне на търсенето и нарастваща конкуренция от страна на местните конкуренти.

Ходът на Тръмп също така компенсира победата на производителите на автомобили в понеделник, когато председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви снизходителност по отношение на тазгодишните цели на ЕС за емисиите, които според индустрията биха стрували милиарди.

В продължение на години германските производители на автомобили използват Мексико като център за производство на ниски цени. Страната е „перфектната дестинация за производство на автомобили“ благодарение на търговските си сделки със САЩ, както и с Латинска Америка, Европа и Близкия изток, коментира Фелипе Муньос, автомобилен анализатор в JATO.

Политиците в Европейския съюз, осъзнавайки жизненоважната роля на Мексико в глобалната верига за доставки на автомобили, се опитаха да предпазят производителите на автомобили от някои от заплахите на Тръмп, като през януари преразгледаха търговското споразумение на блока с Мексико, предоставяйки на европейските производители на автомобили благоприятни ставки за износ в страната.

Дъщерното дружество на VW Audi произвежда своя SUV Q5 в Мексико за САЩ и всички останали пазари извън Китай. Моделът е най-продаваният автомобил на марката през 2023 г. Но митата на Тръмп подкопават тази стратегия.

Ето какво изтъква Матиас Шмид, европейски автомобилен анализатор:

„След като само преди едно десетилетие Audi инвестира милиони в завод за производство на Q5 в Мексико, предимно за САЩ, това съоръжение изведнъж изглежда като инвестиция в бял слон.“

Междувременно марката майка Volkswagen произвежда в Мексико и най-популярния си модел в САЩ: SUV Tiguan. През последното тримесечие на миналата година в САЩ са продадени повече от 30 000 от тези автомобили – ръст от близо 50% на годишна база.

Акциите на VW се понижиха с повече от 4 процента при новината за митата на Тръмп.

Таксите застрашават и вътрешното потребление, тъй като цените в САЩ се повишават в рамките на това, което анализаторите нарекоха Тръмпцесия.

В рамките на една седмица моделът за прогнозиране на БВП на ФЕД Атланта премина от прогнозиране на годишен ръст за това тримесечие от 2,3% към сегашно предвиждане за свиване с 2,8%. Само преди един месец моделът предвиждаше растеж за тримесечието от близо 4%.

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

Китай си поставя за цел ръст от 5% заради тарифите на Тръмп

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук