До 20 дни Европа трябва да реши едно от най-спорните уравнения в климатичната политика: ще можем ли да купуваме нови коли с бензинови и дизелови двигатели след 2035 г., или континентът окончателно преминава към електрически коли?
На 10 декември Европейската комисия трябва да представи своя План за регулиране на СО₂ емисиите от автомобилите – документ, който може да потвърди или да разклати забраната за двигатели с вътрешно горене. В Брюксел вече се говори за възможна отсрочка.
Уравнение между климатични цели и индустриална реалност
Решението от 2035 г. е част от Зелената сделка и беше прието след тежки преговори между Европейската комисия и държавите членки. То предвижда пълна забрана на производството на нови бензинови и дизелови автомобили.
Производителите имат годишни тавани за емисиите от всички произведени автомобили – лимити, които стават все по-строги. За всяко надвишаване глобите могат да достигнат милиони евро.
Колкото повече наближава 2035 г., толкова повече тези тавани притискат автомобилните компании.
Автомобилната индустрия е в криза – и това променя разговора
Втората част от уравнението е икономическа. Европейската автомобилна индустрия се намира в тежка ситуация – продажбите на електромобили остават по-ниски от очакваното, а производителите не успяват да наваксат с инвестициите и мащаба на китайските компании.
Китайските електромобили заливат европейския пазар, подкрепени от огромни държавни субсидии. Така конкуренцията става неравна, а европейските производители губят позиции.
Натиск от държавите: Германия води искането за смекчаване на правилата
В тази среда редица европейски държави, начело с Германия, настояват ЕК да смекчи правилата и да преразгледа забраната за двигатели с вътрешно горене.
Основните аргументи:
- индустрията не е готова;
- потребителите не могат да си позволят електромобили;
- конкурентната среда е изкривена в полза на Китай.
Какви са възможните сценарии за 2035 г.?
На масата са няколко варианта:
- Отлагане на крайната дата – частична или пълна отсрочка.
- Разрешаване на синтетични горива – двигатели с вътрешно горене, но без въглеродни емисии.
- Нови правила за хибридите – възможно удължаване на живота на plug-in хибридите.
Засега Брюксел отказва да коментира. Официалните позиции ще бъдат оповестени на 10 декември.
Днешната дилема на Европа вече е ясно формулирана:
„Как да съчетаем амбициозните климатични цели с кризата в автомобилната индустрия и ниската покупателна способност на европейските потребители?“
Отговорът – и посоката за следващото десетилетие – ще станат ясни след броени дни.
Присъединете се към нашия Телеграм
Болни на ръба, здрави с ТЕЛК: историята на Добрина и абсурдите в системата

