Европа е пред историческо решение: ще забрани ли бензиновите и дизеловите коли след 2035?

На 10 декември ЕК представя план, който може да разклати климатичната забрана за двигатели с вътрешно горене

0
29
Трафик, коли.
Трафик. Снимка: Пиксабей

До 20 дни Европа трябва да реши едно от най-спорните уравнения в климатичната политика: ще можем ли да купуваме нови коли с бензинови и дизелови двигатели след 2035 г., или континентът окончателно преминава към електрически коли?

На 10 декември Европейската комисия трябва да представи своя План за регулиране на СО₂ емисиите от автомобилите – документ, който може да потвърди или да разклати забраната за двигатели с вътрешно горене. В Брюксел вече се говори за възможна отсрочка.

Уравнение между климатични цели и индустриална реалност

Решението от 2035 г. е част от Зелената сделка и беше прието след тежки преговори между Европейската комисия и държавите членки. То предвижда пълна забрана на производството на нови бензинови и дизелови автомобили.

Производителите имат годишни тавани за емисиите от всички произведени автомобили – лимити, които стават все по-строги. За всяко надвишаване глобите могат да достигнат милиони евро.

Колкото повече наближава 2035 г., толкова повече тези тавани притискат автомобилните компании.

Автомобилната индустрия е в криза – и това променя разговора

Втората част от уравнението е икономическа. Европейската автомобилна индустрия се намира в тежка ситуация – продажбите на електромобили остават по-ниски от очакваното, а производителите не успяват да наваксат с инвестициите и мащаба на китайските компании.

Китайските електромобили заливат европейския пазар, подкрепени от огромни държавни субсидии. Така конкуренцията става неравна, а европейските производители губят позиции.

Натиск от държавите: Германия води искането за смекчаване на правилата

В тази среда редица европейски държави, начело с Германия, настояват ЕК да смекчи правилата и да преразгледа забраната за двигатели с вътрешно горене.

Основните аргументи:

  • индустрията не е готова;
  • потребителите не могат да си позволят електромобили;
  • конкурентната среда е изкривена в полза на Китай.

Какви са възможните сценарии за 2035 г.?

На масата са няколко варианта:

  • Отлагане на крайната дата – частична или пълна отсрочка.
  • Разрешаване на синтетични горива – двигатели с вътрешно горене, но без въглеродни емисии.
  • Нови правила за хибридите – възможно удължаване на живота на plug-in хибридите.

Засега Брюксел отказва да коментира. Официалните позиции ще бъдат оповестени на 10 декември.

Днешната дилема на Европа вече е ясно формулирана:

„Как да съчетаем амбициозните климатични цели с кризата в автомобилната индустрия и ниската покупателна способност на европейските потребители?“

Отговорът – и посоката за следващото десетилетие – ще станат ясни след броени дни.

Присъединете се към нашия Телеграм

Болни на ръба, здрави с ТЕЛК: историята на Добрина и абсурдите в системата

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук