Две години по-късно: Камионите на Динко – катастрофата на институциите

Две години след обръщането на тир на „Тракия“ остават въпросите за контрола, бездействието и безнаказаността

0
513
Катастрофирал тир
Катастрофирал тир. Снимка: ОДМВР-Бургас, Архив

Две години след обръщането на камиона на Динко на магистрала „Тракия“, историята е болезнено показателна не за една личност, а за цялата система. Инцидентът от 26 юли 2023 г., когато по чудо нямаше пострадали, извади на светло поредица от нарушения – липса на технически прегледи, невалидни застраховки и глоби, които растат, но не променят нищо. Оттогава до днес отговорът остава същият: институциите се задействаха кампанийно, но реална промяна няма

Камионите без контрол

Проверките показват, че от общо 16 камиона, използвани от фирмите на Вълев, голяма част нямат валиден технически преглед. Някои от тях въпреки това попадат в официални разрешителни за превоз на отпадъци и пътна помощ. Парадоксът е, че катастрофиралият през 2023 г. камион, без застраховка и ГТП, отново фигурира в документите за работа през 2024 и 2025 г. Това показват данни на Боян Юруков. Нарушенията са хронични, институциите – мълчаливи. 

Глоби, които не възпират

Натрупаните задължения на фирмата към държавата вече надхвърлят 24 000 лв. – предимно от нарушения на тол системата. Това е доказателство за системно поведение, а не за случайни пропуски. Но тези глоби остават само цифри върху хартия, без да възпрат нарушенията или да ограничат движението на опасните камиони.

Съдебната въртележка

Фирмата на Динко е страна в десетки дела, повечето заведени след инцидента. Нарушения в трудовото законодателство, незаконно строителство, горене на отпадъци, липса на безопасни условия на труд – всичко това е документирано. Част от делата падат заради грешки в актовете, други приключват с намалени глоби. В крайна сметка глобите се трупат, но практиките продължават.

Патология или система?

Тази история не е за един човек, а за системен срив. Случаят с Динко е лакмус за това как работят институциите: шумно начало, проверки „по калъп“, актове, които падат в съда, и накрая – забрава. Докато следващата катастрофа отново извади проблема на повърхността.

Защо това е наш проблем?

Не става дума за Динко. Става дума за институции, превърнати в бухалки за удобни моменти, вместо в гаранти за безопасност и справедливост. Докато регулаторите са овладени, прокурорите – използвани за политически цели, а съдът – зависим, нарушителите ще продължат да шофират безнаказано. Днес това е поредният обърнат тир. Утре може да бъде нечий син или дъщеря на пътя.

Присъединете се към нашия Телеграм

Абсурд с екостикерите: съдът ги отмени, шофьорите – пак плащат

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук