
Една година и милиарди преминават под езеро
През 2007 година, в китайския град Суджоу, е завършен тунел под езерото Душу. За по-малко от година китайските инженери свързаха двете части на града с подземен път с дължина над 7 километра. Работено е денонощно, по предварително изчистен график, с техника, човешки ресурс и ясна визия. Днес по този тунел минават хиляди автомобили, а вторият такъв вече е в строеж.
А ние?
В България все още се говори с повишен глас дали е имало някога „тракийски тунел“ от Родопите до Дунав. Радиестезисти, легенди и фолклорни митове се превърнаха в заместител на политическата воля. А когато някой наистина предложи реален проект – като областният управител на Русе Стефко Бурджиев през 2015 г., който настояваше за тунел между Русе и Гюргево, идеята беше пренебрегната. Вместо това – „обсъждане на втори мост“, вече над десетилетие.
Между фантазията и бездействието
Докато други държави изпълняват сложни инженерни решения с ефективност, в България изграждането на тунел под Дунав остава в графа „мечти“. Дискусиите се водят, пътни карти се чертаят, но нито метър подземна връзка не е реализирана. В същото време трафикът между Русе и Гюргево се задъхва, тежкотоварните камиони рушат мостова конструкция от 1954 г. въпреки ремонта, а икономическият потенциал на региона изтича през границата.
Къде точно изоставаме?
- Липса на дългосрочна визия – инфраструктурните приоритети се сменят с всяко правителство;
- Политическо бездействие – предложенията не стигат до проектна фаза;
- Зависимост от чуждо финансиране – без европейски пари няма и копка;
- Културен капан – когато митологията заема мястото на стратегията.
Призив от реалността
България няма нужда от още митични тунели и декларативни „намерения“. Нуждае се от решения. Ако една държава може да изгради подводна артерия за по-малко от година, значи въпросът не е в парите или терена. Въпросът е в решимостта. Докато ние разказваме истории за Дракула, Александър Македонски и подземни проходи, светът копае. Под реки. Под езера. Под планини. А ние оставаме над водата – с поглед в миналото и крачка назад.
Присъединете се към нашия Телеграм
Швейцария строи жп тунел под Алпите, а България се затруднява до Вакарел


