
От десетилетия слушаме обещания: „Хемус ще свърже България“, „Тунел под Шипка е приоритет“, „АМ Струма ще ускори свързаността със Солун“. И докато политиците прерязват ленти и сменят табели с години, реалността е друга:
- АМ „Хемус“ – започната още през 70-те години, днес половината от трасето още не е завършено. В строеж са само 66 км.
- Тунел под Шипка – обявен за приоритетен, но все още дори не е започнал. Най-новата прогноза: 2025 г. – старт на проектирането.
- АМ „Струма“ – магистрала с 83% готовност, но Кресненското дефиле остава блокирано между ОВОС-и и жалби.
- АМ „Черно море“ и Русе–Велико Търново.
Китай показва, че може
В същото време, Китай завърши тунел от 5,7 км под Жълтата река за точно 110 дни. Той не е просто тунел – а двуетажно инженерно чудо с три ленти във всяка посока. Подводната част – 3,2 км. Изкопан с най-голямата тунелопробивна машина в света – „Shanhe“.
И докато ние се борим с отчуждавания и обществени поръчки по 5 години, китайските инженери завършват цялостна свръхинфраструктура в рамките на сезон.
Защо у нас не става?
В България проблемът не е в географията, не в липсата на техника. Проблемът е в институциите, в липсата на отговорност, в страха от решения и в болната привързаност към „безкрайни процедури“.
За 50 години не можахме да довършим магистрала между София и Варна. За още 20 сигурно няма да започнем тунела, който трябва да свърже север и юг през Шипка.
Време е за будност, не за търпение
Ако китайски инженерен проект може да бъде завършен за 110 дни, защо български проект не може да започне за 110 седмици? Време е не за оправдания, а за технически контрол, отговорни срокове и реална отчетност. Не обещания. Не табели по черни пътища.
Присъединете се към нашия Телеграм
Интелигентен тунел или скъп компромис? „Железница“ през 2022 vs. SMART Tunnel през 2007




