
Тази седмица Столичният общински съвет ще разгледа доклад за отчуждаването на пет имота по трасето на Софийския околовръстен път в район „Витоша“. Решението е ключова стъпка към прехвърляне на всички терени на държавата и подготовка за строителство до средата на 2027 г.
Трета стъпка към завършване на СОП
Общинският съветник Симеон Ставрев обяви във Facebook, че предстои разглеждане на доклад, внесен от кмета на район „Витоша“, с предложение за отчуждаване на пет имота в обхвата на бъдещия околовръстен път. Ако предложението бъде прието на заседанието на СОС в четвъртък, остава само район „Люлин“ да финализира своята част от процедурите.
„Ако и последният районен кмет внесе доклада си, СОС ще е прехвърлил всички терени, а подробният устройствен план вече е приет“, посочи Ставрев. Той припомни, че Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ се е ангажирала да започне строителните дейности до средата на 2027 г., съгласно подписания меморандум с кмета на София.
2,1 млрд. лв. за следващите три години
По думите на Ставрев, за изграждането на СОП през следващите три години са предвидени 2,1 млрд. лева – най-голямото индивидуално финансиране за инфраструктурен проект в България. Сред останалите приоритетни обекти са автомагистрала „Хемус“ (почти 1 млрд. лв.), „Русе – Велико Търново“ (400 млн. лв.), лот 3.2 на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле (над 421 млн. лв.) и идеен проект за магистрала „Черно море“ (над 1,2 млн. лв.).
Натоварен участък с национално значение
Участъкът между бул. „Цар Борис III“ и АМ „Струма“ остава едно от най-натоварените трасета в София – с близо 26 500 автомобила дневно още през 2021 г. По решение на Министерския съвет от 2013 г. Западната дъга на СОП е обявена за обект с национално значение.
Експертите по транспортно планиране посочват, че при натовареност над 15–20 хиляди превозни средства дневно се оправдава изграждане на магистрален габарит. Това означава, че разширението на СОП вече е не само стратегически, но и функционално необходимо.
Връзка с бъдещата Национална детска болница
В непосредствена близост до недовършения участък ще се намира и бъдещата Национална детска болница в Горна баня – проект с капацитет от 440 легла, 18 операционни и 28 кабинета. Основният ѝ достъп е предвиден именно през бъдещия околовръстен път, което допълнително подчертава значението на навременното завършване на инфраструктурата.
Присъединете се към нашия Телеграм
ПП „Величие“ обвини главния секретар и пиар директора на парламента в дискриминация и злоупотреби





