
Ново увеличение на държавните такси предизвика недоволство сред гражданите, след като се оказа, че ръстът на някои услуги достига до 300%, въпреки че според официалната статистика натрупаната инфлация от 2011 г. до средата на 2024 г. е 51,1%.
„Актуализация“ или спекула?
В социалните мрежи вече се появиха критични коментари към обяснението на властите, че повишението е просто „актуализация“ на таксите, които не били променяни от 2011 г.
„Да, но пак според същата тази държава инфлацията е 51%, а увеличението на таксите е от 50% до 300%. Ако това не е спекула – тогава кое е?“, пита гражданин в коментар във Facebook.
Плащаме ли два пъти за една и съща услуга?
Друг основен аргумент срещу повишението е, че администрацията се издържа с пари от данъците, които всички вече плащат. В коментара се казва още:
„Ние чрез данъците не сме ли си платили издръжката на администрацията? Защо тогава трябва да плащаме втори път чрез такси, за да върши работата, за която вече сме платили веднъж?“
В европейското законодателство имадиректива, която подкрепя експертното очакване, че държавните и общински такси не бива да имат цел печалба, а следва да се основават на реални разходи. В българското право, за съжаление, няма пряка уредба, която да изисква таксите да се актуализират според себестойността и без марж печалба — но съществуват принципи и разпоредби в европейски норматив, които имат приложимост и в националната практика.
Европейски законови стандарти
Според Делегиран регламент (ЕС) № 480/2014 и Регламент 2015/207, при определяне на такси в сферата на опазване на околната среда, се прилага принципът „потребителят плаща“ и „full-cost recovery“ (пълно възстановяване на разходите). Това означава, че таксите трябва да покриват капиталовите инвестиции, текущите оперативни и поддържащи разходи, както и разходите за опазване на ресурси, без целтa да е печалба.
Български законови рамки — липса на ясен регламент
Българският Закон за местните такси и услуги определя категории такси — напр. за сметосъбиране, данъци върху имоти и др. — и урежда механизми за събиране и въвеждане в общинския бюджет. Обаче не съдържа изрично изискване, че те трябва да се базират на себестойност или да са без цел печалба.
На база случващото се критиците настояват за по-голяма прозрачност и ясна аргументация от страна на институциите – защо таксите скачат в пъти над официално признатата инфлация и каква е реалната икономическа логика зад това решение.
Присъединете се към нашия Телеграм


