
В навечерието на професионалния празник на българската полиция — 8 ноември, тежък криминален случай отново разтърси редиците на МВР. Три години след трагедията, при която двама български полицаи загинаха при опит да спрат автобус с нелегални мигранти на кръговото „Трапезица“ в Бургас, мигранти отново стигнаха почти до сърцето на града. Съвсем близо до лобното място на служителите, отново има катастрофа, отново след гонка, отново има жертви.
Паралелите между двете трагедии
Двата случая се разделят от три години, но приликите са обезпокоителни. През 2022 г. двама полицаи загинаха, след като автобус с 47 мигранти не спря на полицейски сигнал и премина през патрулния автомобил.
През 2025 г. — лек автомобил „Шкода Фабия“, превозващ десетима мигранти, не се подчинява на сигнал за спиране, гонката продължава 34 минути със скорост над 150 км/ч, и колата завършва в езерото Вая. Шестима души загиват.
- И в двата случая — една и съща логика на действие: неподчинение, преследване, катастрофа, смърт.
- И в двата случая — едни и същи въпроси:
Докога ще допускаме подобни сценарии? Докога човешкият живот ще е цената на процедурна реакция?
Не трябва ли подобно преследване изобщо да не се допуска в рамките на населените места, особено в зони с интензивен трафик?
Скъпата система и евтината безопасност
Днес МВР разполага с рекорден бюджет, като почти цялата сума отива за заплати и осигуровки. И въпреки това, резултатите остават тревожни — нелегални мигранти продължават да преминават през страната, въпреки твърденията, че случаите са по-малко. Преди броени дни бившият вътрешен министър Веселин Вучков предупреди за тежка кадрова и структурна криза в системата.
- 4833 служители на МВР имат ТЕЛК решения — почти 10% от състава.
- Над 6600 пенсионери все още служат в системата, като част от тях получават и пенсия, и заплата.
- Само през 2024 г. 2600 служители не са издържали физическите тестове, без последствия.
„Понякога имам усещането, че ме спират не полицаи, а затворници“, казва Вучков.
Парите не са проблемът – управлението е
Не е лошо полицаите да получават високи заплати – напротив, те упражняват една от най-рисковите професии, заслужаваща уважение и стабилност. Проблемът не е в редовите служители, а в начинa, по който се управлява системата. Когато се толерира формалност вместо подготовка, и бездействие вместо отговорност, всяко увеличение на бюджета се превръща просто в „по-скъпа неефективност“.
Средата се променя – трафикът на хора, каналите за миграция и рисковете за сигурността вече не са същите. Само преди дни МВР и прокуратурата разбиха група за трафик на мигранти по маршрута Бургас–София–Сърбия, използвала дрехи с надписи „Полиция“ и „Миграция“ за прикритие.
Затова не просто бюджетът, а обучението, тактиката и координацията трябва да се променят. Това не зависи от изпълнителите на пътя, а от хората, които чертаят процедурите и носят политическата и професионалната отговорност.
И накрая
В навечерието на Деня на полицията не е време за празнични речи, а за равносметка. Когато на почти същото място, три години по-късно, се повтаря същата трагедия, няма как да говорим за случайност.
Докога ще разчитаме на героизма на отделните служители, вместо на системата, която трябва да ги защитава и да предпазва обществото от нови катастрофи?
Присъединете се към нашия Телеграм
МВР – предстои оптимизация, а последните критики са некомпетентни, обяви министърът





