БДЖ на ръба: Как провалите в управлението застрашават железопътния транспорт

Чести аварии, закъснения и катастрофи бележат последните месеци в железопътния транспорт, докато поръчките за нов подвижен състав се забавят

0
260
Влак, купе
Влак, купе. Снимка: Искра.бг

През последните няколко месеца българските железници /БДЖ/ бяха подложени на сериозни изпитания с множество аварии, закъснения и катастрофи, които предизвикаха значителен обществен резонанс. Ситуацията е тревожна, като все повече инциденти разкриват критичното състояние на железопътния транспорт в страната.

Дерайлира бързият влак София–Варна, машинистът е загинал“ – гласи едно от най-тревожните заглавия от юли 2024 г. Само месец по-късно, през август – „Запали се бързият влак Варна-Пловдив“, добавя още масло в огъня на обществените страхове.

Тези събития са само част от дългия списък на инциденти, които поставят под съмнение безопасността и надеждността на железопътния транспорт в България.

Задълбочаващата се криза в БДЖ

Проблемите в железопътния транспорт не са нови, но през последните месеци те станаха изключително видими. От сблъсъка на два влака на Централна гара в София през май 2024 г. до избягването на катастрофа между два бързи влака през юли, ситуацията става все по-рискова за пътниците.

„Усещането, че железопътният превоз у нас е в период на полуразпад, превръщайки се в силно рисково начинание покрай несекващите новини за аварии и закъснения на влакове, не е случайно“, коментират експерти.

Проблеми със закупуването на нов подвижен състав

Въпреки осъзнатата нужда от обновяване на подвижния състав, процесът за закупуване на нови влакове и локомотиви се натъква на множество препятствия. През април 2023 г. Министерството на транспорта и съобщенията отваря обществени поръчки на стойност около 2,8 милиарда лева за нови влакове и локомотиви. Обаче процедурите бързо се спират и отлагат поради жалби и съдебни дела.

„Сагата с поръчките на влакове и локомотиви е достойна за роман-трилър, с елементи и на съдебна драма“, отбелязват наблюдатели на процеса.

Последствията за обществените услуги

Забавянето на процедурите и липсата на модернизация в железопътния сектор водят до сериозни последствия за качеството на публичните услуги в България. Порочната верига от действия и бездействия на различни институции, включително Министерството на транспорта, Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд, прави ситуацията още по-трудна.

В крайна сметка, въпросът остава: Ще успеят ли българските железници да излязат от кризата, или ще продължат да се движат по пътя на разрухата?

Димитър Главчев обяви кой ще координира изборите

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук