Бързи влакове в България: мечта или реалност до 2030?

Инфраструктура има, нови влакове идват, но политическата воля закъснява

1
157
Влакове
Влакове. Снимка: Искра.бг

„Возих се със 106 км/ч с влак на БДЖ“ – този личен разказ на общинския съветник от „Демократична България“ Симеон Ставрев звучи почти като изненада. Причината е ясна: години наред железниците у нас са символ на закъснения, стари локомотиви, мръсни вагони и липса на елементарен комфорт. А реалността, че влак може да пристигне преди разписанието и с работеща инфраструктура в него, изглежда като изключение, а не като правило.

Основният проблем е двоен: изостанала инфраструктура и липса на нов подвижен състав. Въпреки че релси и линии вече позволяват скорости от 130 до 160 км/ч в ключови участъци, много от вагоните все още се движат със старо оборудване от 80-те години.

Бързи влакове в България

Фактите показват, че възможността за бързи влакове е тук – просто не е напълно реализирана:

  • Инфраструктурата: По направлението София – Бургас се модернизират линии и тунели. След няколко години средна скорост от 130 км/ч ще бъде постижима, като на места влаковете ще могат да достигат и 160 км/ч.

  • Подвижният състав: Държавата вече е поръчала 20 мотриси от Škoda и 35 от Alstom, както и 25 нови локомотива Siemens Smartron. Допълнително има 76 вагона втора употреба от Deutsche Bahn. Те обаче чакат монтаж на трансформатори, за да са съвместими с новите локомотиви.

  • Причината за забавянето: Според Ставрев столичното метро е погълнало голяма част от средствата за железопътна инфраструктура през последното десетилетие. Докато НКЖИ е изоставала с проекти, метрото е разширявало линиите си и е получавало финансиране.

Политическа воля?

Въпросът вече не е дали България може да има бързи влакове, а кога. Технологиите, релсите и дори част от новите влакове са тук. Но без политическа воля и бързи действия по модернизацията, шансът да се превърнем в страна с истински бърз железопътен транспорт ще бъде отложен отново.

Общественият интерес е ясен – влаковете могат да свържат градове, да намалят зависимостта от автомобилния транспорт и да дадат шанс за развитие на регионите. Време е държавата да отговори на този интерес с конкретни резултати, а не с нови обещания.

Присъединете се към нашия Телеграм

Черно море под заплаха: 170 нефтени петна открити за година

Коментари

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук