
Според премиера Желязков всичко е наред, няма да има разследване за спуфинг и GPS атаките, нямало проблем, това не били хибридни атаки. Четеш как се отразява темата в Европа и от евроинституциите, натоварени с грижа за националната и европейската сигурност. Това посочи в свой коментар по въпроса в социалната мрежа Facebook анализаторът Илиян Василев. Ето какво още написа той по този повод:
„Първи маркер на не-събитието: бе скрито от обществото.
Българските власти известяват председателя на Европейската комисия и пилотите на нейния самолет, че са обект на потенциална атака – заглушаване или подмяна на GPS сигналите. Взети са мерки, самолетът каца без проблем, защото авиокомпаниите вече имат рутина в работа при такива условия. Но от българските институции обществото не научава нищо. Новината идва от Financial Times. Тук е първият скандал – липсата на прозрачност и на елементарно уважение към българските граждани.
Втори маркер: източникът
Тъй като инцидентът не е изолиран, а засяга и други страни по маршрута на Урсула фон дер Лайен, именно българските власти посочват евентуалния източник – Русия, вероятно предупредени от властите на другите страни, където и била преди това фон дер Лайен. Тоест в международните си комуникации София възприема сериозността на проблема.
Трети маркер: рутинната, не по-малко значима опасност
Подобни атаки вече са станали рутина – говорим за десетки хиляди регистрирани случаи. Те засягат самолети, кораби, навигационни системи – всичко, което е критично за сигурността. Отдавна се знае, че става дума за инструмент от арсенала на хибридната война.
Европейският съюз официално ги определя като хибридна заплаха и има разработена стратегия за реакция. В Брюксел не се съмняват в тежестта на проблема, а го третират като част от общата архитектура на сигурността.
Финалният маркер: обезсмислянето
И в този момент излиза българският премиер, за да отсече: няма проблем, няма заплаха, няма хибридна атака. С едно движение на ръката обезсмисля дори собствените действия на службите, които предварително са предупредили ЕК и са направили темата международно известна.
Ето защо въпросът „има ли пилот в самолета?“ звучи не като метафора, а като тревожно предупреждение. Защото ако няма пилот – тогава няма кой да установи нито дали има джаминг, или спуфинг, нито какви са реалните рискове за сигурността на страната и на Европа.“
Присъединете се към нашия Телеграм


