
Ограничението на скоростта до 110 км/ч между 46-ти и 47-ми километър на АМ „Тракия“ ще остане в сила поне до края на 2025 г. Причината е компрометирана крайна греда на съоръжението при пътен възел „Мухово“, ударена още през 2017 г. от извънгабаритен товар.
Това означава, че временната организация и безопасност на движението – въведена преди осем години – ще продължи да действа. За най-натоварената магистрала в България този факт буди основателни въпроси за темповете, с които институциите реагират на критични инфраструктурни проблеми.
Ремонт, който все още е на хартия
Според регионалния министър Иван Иванов Агенция „Пътна инфраструктура“ е възложила инженеринг – проектиране и строителство – на „ОРС – Инфраструктура“ ООД. В момента документацията е едва на втория от трите междинни етапа и се очаква разглеждане от Експертния технико-икономически съвет към АПИ. Това става ясно от негов отговор на депутата Любен Иванов.
„На 02.08.2024 г. дейността е възложена на „ОРС – Инфраструктура“ ООД. Целта е да се изработи проект за основен ремонт пътния възел, гарантиращ технико-експлоатационни показатели в съответствие с нормативните изисквания, носимоспособността и дълготрайността на съоръжението. Срокът за проектантските работи е 90 календарни дни, като той спира с предаване на проектната разработка на съответния междинен етап и продължава за следващите етапи след разглеждане и приемане на проекта от Експертен технико-икономически съвет (ЕТИС) към АПИ“, уточнява той.
Вместо реални ремонтни дейности, осем години след инцидента все още се говори за „съгласуване на технически проект“. Едва след окончателното му приемане ще стане ясно какви конкретни строително-възстановителни дейности ще се изпълняват.
Дълъг път до реален ремонт
Предвиденият срок за строително-монтажните работи е 450 календарни дни. Контролът ще бъде възложен на „Пътинвест – Инженеринг“ АД. Дотогава остава да действат само текущи дейности и компенсаторни мерки от близки пътни възли.
За шофьорите обаче това означава още поне година и половина ограничения, докато институциите „догонват“ закъснял ремонт в рамките на едва километър от магистралата.
Случаят с пътен възел „Мухово“ показва как една временна мярка може да се превърне в дългогодишно решение. И поставя въпроса: ако осем години не стигат за основен ремонт на съоръжение по най-натоварената магистрала, какво означава това за бъдещето на пътната ни инфраструктура?
Присъединете се към нашия Телеграм




