Абсурд с екостикерите: съдът ги отмени, шофьорите – пак плащат

Наредба Н-32 е в сила без промени, а лепенките остават част от ГТП

0
682
Премахване на стикер на автомобил
Премахване на стикер на автомобил. Снимка: Искра.бг

Спира лепенето по стъклата, но стикерите не изчезват

От август 2025 г. лепенето на стикери с екологична категория върху предните стъкла на леките автомобили по време на годишните технически прегледи (ГТП) е прекратено. Причината – решение на Върховния административен съд (ВАС), което отмени съответните текстове от Наредба Н-32 на министъра на транспорта и съобщенията. Въпреки това, самите екостикери продължават да се издават и да се връчват на водачите заедно с останалите документи от прегледа.

Парадоксът на „нулевия“ период

В следващите месец и половина, докато бъдат подготвени нови правила, остава абсурдното положение шофьорите да получават екостикера, но да не са задължени да го лепят на стъклото. Обсъжда се дори вариант всеки сам да го залепи, когато бъде „реабилитиран“ през есента.

Решението на ВАС

През юни петчленен състав на ВАС потвърди, че правилата за определяне на екокатегориите и лепенето на стикерите са въведени без ясни мотиви, финансова обосновка и прогноза за ефекта. Делото бе заведено от частната фирма „Тюф инженеринг“, извършваща ГТП. След обнародване в „Държавен вестник“ на 19 август, решението вече е в сила.

Защо системата не спира?

Софтуерът, който обслужва всички 1200 пункта за ГТП в страната, е проектиран така, че издаването на документите и на екостикера е свързано. От Министерството на транспорта признават, че разделянето им може да блокира системата. Затова стикери ще продължат да се печатат, макар да не се лепят.

Безсмислени и скъпи

Екостикерите са въведени през 2021 г. за контрол на екокатегориите. В тях има чип и антена, които излъчват данни една година. На практика обаче проверките и досега се извършват по регистрационния номер, а Столична община – единствената с нискоемисионни зони – няма устройства за четене на сигналите. В същото време цената на ГТП се повиши от 40–50 лв. на около 90–100 лв., именно заради включването на екостикера, който струва 6,50 лв. без ДДС.

Разнопосочни позиции

Адвокат Петър Славов смята, че продължаващото издаване на стикерите е подигравка със съдебното решение. Той настоява да се върне старият евтин образец, който също е валиден една година.

„В страната на абсурда: независимо, че съдът обяви екостикера за незаконен, щяло да продължи печатането му, за да не блокирал софтуера за минаване на ГТП?! Ами променете го този софтуер, тъй като ако печатането (за по 8лв. с ДДС плюс „разходи“ за поставяне) на екостикери за сметка на гражданите продължи, няма никакви изгледи да намалее цената на прегледа, която плащаме всички ние. По същата логика можеха да поискат да запазят граничните проверки и опашките и след Шенген- за да не блокира софтуера на границата“, коментира Славов.

Инж. Петър Кънев, депутат от БСП и собственик на печатницата „Демакс“, защитава системата. По думите му тя е европейска практика за контрол и съдържа пълни данни от техническия преглед.

Какво следва?

Министерството на транспорта трябва да актуализира Наредба Н-32 и да реши дали екостикерите ще останат трайна част от ГТП или ще бъдат заменени от по-евтини и практични решения. Дотогава шофьорите ще продължат да плащат за система, която съдът вече обяви за незаконна, а експертите – за безсмислена.

Присъединете се към нашия Телеграм

18-годишен герой спаси турист от удавяне в Свети Влас

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук