
„От 13 декември 2026 г. правителството залага железопътния пазар за 12 години напред по начин, който бетонира статуквото: 75% от превозите и около 160 млн. евро годишно отиват при „БДЖ – Пътнически превози“, а едва 25% – при един частен оператор с около 45 млн. евро годишно. Общата сметка за бюджета достига около 4.8 млрд. лв. за периода – почти двойно над първоначалната прогнозна стойност от 1.4 млрд. евро без ДДС. Това не е реформа, а скъп договор за поддържане на съществуващия модел.“
Това коментира общинският съветник Симеон Ставрев във Facebook профила си, добавяйки:
„Най-доходоносният Западен лот – 17.7 млн. влаккилометра годишно, дългите релации и експресните влакове – е оставен без реална конкуренция и възложен на БДЖ при цена 8.99 евро на влаккилометър. Северният и Южният лот, общо около 5.8 млн. влаккилометра, се дават на „Ивкони Експрес“ при по-ниски цени – 7.63 и 7.84 евро.
Процедурата формално е „отворена“, но на практика е с минимален интерес – само два участника. Компании с реален опит, като ПИМК, изобщо не участват, а обявяват, че ще пускат пазарен влак София–Бургас без субсидия. Това е директен сигнал, че условията на поръчката не стимулират конкуренция, а я изтласкват извън държавно финансираната рамка.
В същото време правителството поема допълнителни ангажименти: предоставя под наем новия подвижен състав, купен с европейски средства, и продължава да налива пари в БДЖ. Само за да „изкара зимата“, държавният превозвач получава заем от 40 млн. лв., при положение че вече му е гарантиран многомилиарден договор за следващите 12 години.
Резултатът: доминиращ държавен оператор, ограничена конкуренция, висока цена за данъкоплатците и отсъствие на натиск за по-добра услуга. Правителството нарича това либерализация, но договорите и сумите показват друго – дългосрочно заключване на системата, в която рискът остава за обществото, а стимулът за промяна е минимален.“
Присъединете се към нашия Телеграм
БЛС с позиция: Против двойния стандарт в здравеопазването сме
