Всеки четвърти автомобил у нас е над 20-годишен

От 1 декември до края на февруари в София отново действа нискоемисионна зона

0
6
Трафик
Трафик. Снимка: Искра.бг

От 1 декември до края на февруари в София отново действа нискоемисионна зона – мярка, въведена за трета поредна година с цел да намали замърсяването на въздуха през зимата. Този път зоната е разширена с втори, по-широк ринг, което прави достъпа до центъра по-ограничен за по-старите автомобили.

Мярката засяга основно коли, регистрирани преди 2002 г., които няма да могат да навлизат в централните части. Нарушителите подлежат на санкции. Решението идва на фона на тревожни данни за качеството на въздуха и на продължаващ растеж в броя на автомобилите в столицата и страната.

Стар автопарк и трудна промяна

Въпреки че в България се купуват все повече нови автомобили — експерти дори определят 2025 г. като рекордна по продажби от началото на прехода — делът им остава недостатъчен, за да подмлади автопарка. По данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители ръстът е 27% – втори по увеличение в ЕС след Литва.

Но статистиката за възрастта на колите у нас остава тревожна. Средната възраст е около 20 години – почти двойно повече от средното за Европа. Всеки четвърти автомобил у нас е над 20-годишен. Повече от половината са на възраст между 10 и 20 години, а съвсем новите – под 5 години – са едва 5%.

Причината не е само в доходите, а и в трайния навик на българите да купуват коли втора употреба.

Масовият автомобил у нас е не само стар, но и дизелов – над половината коли са с дизелов двигател. Бензиновите са близо една трета, а алтернативните задвижвания остават малък дял, въпреки ръста в продажбите на хибриди и електромобили. Липсват и финансови стимули за електрически коли, каквито много европейски държави предлагат.

Колко автомобили имаме и къде са те

В България се движат над 3,2 милиона леки автомобила. Ако се включат всички регистрирани превозни средства, броят надхвърля 4 милиона, сочат последните данни на МВР.

Най-популярни остават германските марки, следвани от френските. В големите градове автомобилите са по-нови – много SUV и бизнес модели. В по-малките населени места преобладават по-старите, по-евтини и лесни за поддръжка коли.

Само в София през миналата година са регистрирани близо 91 хиляди автомобила – нови и употребявани, изчисляват от екосдружението „За земята“. Съотношението коли – жители е почти двойно спрямо това във Виена.

Европа затяга правилата – София върви след нея, но по-плавно

Ръстът на автомобилите е проблем в цяла Европа. Затова и много държави въведоха нискоемисионни зони, които ограничават достъпа на най-замърсяващите коли в централните райони. София се присъедини към тази практика преди три години, заедно с десетки градове в Испания и Франция.

Тази зима зоната е разширена – ход, който следват и мегаполиси като Лондон, Париж, Брюксел и Берлин. Така броят на нискоемисионните зони на континента вече надхвърля 400, а през следващата година към тях се очаква да се присъедини и Пловдив.

Но строгостта на режима у нас остава ограничена. Въпреки сериозното замърсяване на въздуха, рестрикциите важат само за най-старите автомобили и само за три зимни месеца. Това контрастира с градове като Амстердам, Осло и Оксфорд, които имат зони с нулеви емисии, достъпни единствено за превозни средства без вредни газове.

Какво струва паркирането: София и Европа

Друг инструмент за намаляване на автомобилния натиск е цената на паркиране.

В София тя е между 1 и 2 лева на час според зоната. Предложението за двойно увеличение от 5 януари беше спряно от съда и в момента се разглежда по обжалване.

В европейските столици тарифите са значително по-високи. В Лондон престой от час в работен ден струва между 5 и 7,50 паунда, като по-ниските цени важат за електрически и хибридни автомобили. В Париж цената е 4–6 евро, а в Рим – 1–1,20 евро, като и там има възможност за кратко 15-минутно таксуване.

Нискoемисионната зона в София е стъпка към по-чист въздух, но остава умерена мярка в сравнение с европейските стандарти. Предстои зимата да покаже дали разширението ѝ ще даде реален ефект върху качеството на въздуха и ежедневното движение в столицата.

Присъединете се към нашия Телеграм

Родители, важно! Не пропускайте този срок, за да получите данъчни облекчения за деца чрез работодателя

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук