
„Държавният превозвач „БДЖ-Пътнически превози“ запазва монополното си положение върху 75% от железопътния пазар в България за следващите 12 години, след като остана единствен кандидат за най-големия „Западен“ лот в обществената поръчка на стойност 1.4 млрд. евро. Единствената конкуренция за държавното дружество идва от частната компания „Ивкони Експрес“, която подаде оферти за по-малките „Северен“ и „Южен“ регион, докато другият голям лицензиран частен превозвач – пловдивската „Пимк Рейл Експрес“ – изненадващо не участва в процедурата.“
Така започва последната публикация във Facebook на общинският съветник от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ в Столичния общински съвет Симеон Ставрев, която продължава по следния начин:
„Най-скъпата обособена позиция е за западния регион с индикативна стойност от 980.6 млн. евро без ДДС, което включва най-рентабилните експресни линии от София до Варна и Бургас, както и международните и нощните влакове. Липсата на други кандидати е следствие от заложените високи критерии за опит от поне 9 млн. влак-километра годишно, които на практика изключват българските частни превозвачи и оставиха БДЖ като единствен възможен изпълнител за този стратегически пакет.
В същото време конкуренцията се концентрира единствено в Северния и Южния лот, където освен БДЖ оферти е подала само една частна компания – „Ивкони Експрес“. Северният лот е с индикативна стойност 229.5 млн. евро и обхваща направленията около Горна Оряховица, Русе и Варна. Южният – оценен на 186.3 млн. евро – включва линиите около Пловдив, Стара Загора, Карнобат и Варна. И в двата региона участието на частен оператор е възможно, тъй като не се изисква предходен опит в конкретен мащаб.
Бъдещите оператори, които трябва да бъдат избрани до края на годината, ще започнат да изпълняват договорите си от 13 декември 2026 г. Спечелилите кандидати ще получат правото да оперират с новия подвижен състав, закупен от държавата с европейски средства – 25 мотрисни влака „Шкода“ и 35 на „Алстом“, като за ползването им ще дължат наем. В договорите е заложена и клауза за система „бонус-малус“ от 2028 г., обвързваща плащанията с качеството на услугата.
Въпреки поетите ангажименти пред Европейската комисия по Плана за възстановяване и устойчивост за либерализация на пазара, резултатите от търга показват слаб интерес от външни инвеститори и ограничено участие на местния частен бизнес. Отказът на „Пимк“ от участие в субсидираните превози вероятно индикира намерения за работа на чисто търговски принцип по най-натоварените линии, което би ги освободило от социалните функции за обслужване на малки и нерентабилни гари, задължителни за победителите в държавната поръчка.“
Присъединете се към нашия Телеграм
Добив на нефт и газ в Черно море: Да търсиш енергийна независимост на грешно място





