
Днес транспортният министър Гроздан Караджов и македонският му колега Александър Николоски подписаха Споразумение за изграждане на жп тунел под Деве баир, който ще осигури физическата връзка между двете държави по оста София – Скопие. Събитието се състоя в присъствието на посланиците на държавите от ЕС и НАТО, които пътуваха до Гюешево с влака “Корона експрес” заедно с българската правителствена делегация.
Вицепремиерът Караджов подчерта, че днешният ден „връща към живот повече от вековна идея – железопътната връзка между София и Скопие“, чиито първи проекти датират още от 1897 година. Той припомни, че през 1942 г. линията достига до Гюешево, но остава прекъсната заради войните и политическите разделения, а “днес България и Северна Македония имат отговорността да завършат започнатото”.
Министър Караджов обясни, че железопътната част на Коридор VIII е с дължина около 1350 км, от които 747 км са на българска територия, а в България остава да бъде построен само последният 2,4-километров граничен участък между Гюешево и Деве баир.
„България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции. И го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО“, заяви Караджов.
Той напомни, че железницата по тази ос е част от транспортната сигурност на Югоизточна Европа и от свързаността на Алианса по югоизточния му фланг. По време на събитието министър Караджов подчерта необходимостта двете държави да работят с уважение и взаимно доверие.
Гара Гюешево – най-западната и най-високата гара в България – беше определена от Караджов като „място, откъдето България гледа на запад с надежда, но и с очакване“, обясни той. И допълни, че “хората ще ни съдят не по думите, а по делата. По това дали заедно ще завършим започнатото.“
Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор VIII и към реална железопътна свързаност между България и Северна Македония – проект, който има значение не само за двете държави, но и за стабилността, сигурността и икономическото развитие на целия регион.
Присъединете се към нашия Телеграм
Златото ли остава най-сигурната инвестиция? Цената продължава да расте!





