
Назначаването на особен управител в „Лукойл Нефтохим Бургас“ е задължителна стъпка за гарантиране на сигурността на доставките и защита на българския пазар, заяви Мартин Владимиров, директор на програма „Енергетика и климат“ в Центъра за изследване на демокрацията, в ефира на „bTV“.
Не национализация, а контрол върху стабилността
Владимиров подчерта, че назначаването на особен управител не означава национализация.
„Особеният управител няма право да променя собствеността, а само да гарантира доставките на суров петрол и стабилността на вътрешния пазар. Той трябва да осигури и това средствата от продажбата на горива да не стигат до Русия“, обясни експертът.
Като пример той посочи Германия, където подобна мярка вече е приложена успешно – приходите се съхраняват в доверителен фонд, докато не бъде назначен нов собственик.
България изостава с подготовката за санкциите
Енергийният експерт изтъкна, че България първо трябва да промени контрола върху собствеността на рафинерията, за да може след това да поиска изключение от санкциите от САЩ. По думите му страната изостава сериозно с подготовката за влизането в сила на санкциите срещу „Лукойл“, които ще се прилагат от 21 ноември.
„Не е нормално три седмици преди санкциите да нямаме ясен план за действие. Това трябваше да се случи още преди месеци“, заяви Владимиров.
В момента правителството води преговори със САЩ, включително с Офиса за контрол на чуждестранните активи (OFAC) към Министерството на финансите, за да избегне риска България да попадне под вторични санкции.
Забраната за износ – временна и превантивна
Според Владимиров забраната за износ на горива, приета от парламента и вече обнародвана в Държавен вестник, има превантивен характер. Тя цели да предотврати спекула и изкуствен недостиг на дизел на вътрешния пазар, особено на фона на кризата с горивата в Сърбия.
„Забраната е превантивна, но противоречи на европейското монополно право“, коментира експертът и уточни, че Европейската комисия може да санкционира България, но е възможно това да не се случи заради форсмажорните обстоятелства.
По думите му мерката засяга основно авиационното гориво и дизела. При първото проблем няма, защото количествата са малки и могат да се заместят с внос, но при дизела рискът е по-голям, тъй като това е горивото с най-високо потребление в страната.
Опасност от фиктивна сделка
Относно евентуалната продажба на активите на „Лукойл“ на международния търговец Gunvor, Владимиров предупреди за риск от фиктивна сделка.
„Опасността е активите да бъдат временно прехвърлени на друг играч, а реално контролът да остане в руски ръце“, поясни той.
Според него подобна сделка трябва да бъде одобрена от американските власти, тъй като всички финансови операции на „Лукойл“ в момента подлежат на контрол от САЩ.
„Това е сделка за 15–20 милиарда долара. Такива преговори не се правят за ден-два – ще отнеме месеци, ако не и година“, добави Владимиров.
Липса на ефективен държавен контрол
Енергийният експерт отбеляза, че държавният представител в Надзорния съвет на „Лукойл Нефтохим“ няма реални правомощия. Той може да наблюдава дискусиите, но не и да блокира стратегически решения.
„България не е използвала ефективно златната акция“, уточни Владимиров.
По думите му забраната за износ ще бъде отменена, когато има яснота кой управлява рафинерията.
„Ако бъде назначен особен управител, забраната ще отпадне. В момента тя е временна стъпка, докато държавата си осигури контрол“, заяви експертът.
Присъединете се към нашия Телеграм
КЗК проверява сделката за придобиване на 47 аптеки „Медея“ от „Фьоникс България“ ЕООД



